– Du kan få tilbake sexlivet

Kreftkompisene Bjørn Einar Romøren (39) og Kristian Jørgensen (47) vil hjelpe andre ved å være åpne om hva kreftbehandling kan gjøre med kroppen og samlivet.

Dette innlegget er mer enn 3 år gammelt

Tidligere skihopper Bjørn Einar Romøren og Kristian Jørgensen var begge to aktive menn da de plutselig fikk hver sin kreftdiagnose i fjor vår. Kristian forstod at noe var galt da han ikke fikk til å tisse. Det viste seg å være en stor svulst i bukveggen, bløtvevssarkom. Bjørn Einar hadde ryggsmerter og trodde han hadde fått prolaps igjen, men det var en svulst i hoften, Ewings sarkom.

– Legen ringte meg kvart over ni en lørdagskveld. Jeg skjønte fort at noe var galt. Jeg ble jo redd, men ville ikke ta sorgene på forskudd, forteller Romøren under premieren på Kreftforeningens webinar-serie Pandemifri med Kaveh Rashidi.

De to ble kompiser da de havnet på dobbeltrom under cellegiftbehandlingen på Radiumhospitalet. Nå er de kreftfri, men året med sykdom har satt sine spor på kroppen og i samlivet.

Ble impotent etter operasjon

For Kristian Jørgensen fikk kreftbehandlingen store konsekvenser. Svulsten hans lå så knotete til nederst i bukveggen at han måtte gjennom en omfattende operasjon som førte til utlagt tarm og impotens.

Legene sa at det var 95 prosent sikkert at seksuallivet mitt var over. Den beskjeden var nesten tøffere enn å få vite at jeg må leve med to poser på magen resten av livet.

Kristian Jørgensen

Jørgensen nektet å gi slipp på sex i en alder av 47 år.

– Når du har kreft, blir alt fokus på å overleve. Men etterpå kommer det en masse andre greier som handler om livskvalitet. Det hjelper ikke at folk sier at du bare kan kose litt. Jeg er mann! Hvis ikke det funker i kjelleren, så det like godt være med alt! Sex er en viktig del av samlivet, sier han.

Injeksjoner og tankekraft

Jørgensen begynte å google og kontakte sexologer og nevrologer, og etter hvert fant han ut at han kunne få ereksjon ved hjelp av injeksjoner.

Det høres brutalt ut, men det er det ikke. Du setter en liten sprøyte i penis, som gir deg ereksjon i tre-fire timer. Du kan kanskje ikke ta en kjappis på vaskemaskinen lenger, men med ti minutters planlegging går det meste.

Kristian Jørgensen

Han har også funnet ut at det går an å tenke seg til orgasme uten ereksjon.

– Det hadde jeg aldri tenkt på før. Orgasmen sitter ikke i underlivet, men i hodet, sier Jørgensen, som har klart å finne tilbake til et tilnærmet likt samliv selv om han ble impotent av kreftbehandlingen.

Romøren slapp unna operasjon, poser og sprøyter som Jørgensen, men har fått kjenne på det å være ekstra sliten i en fase som krever mye av han. Han ble nemlig pappa for andre gang midt i cellegiftbehandlingen.

Cellegift kombinert med barnefødsel er ikke akkurat et potensmiddel. Det er rolig hos oss på fredagskveldene. Jeg tror det viktigste for å få ting til å funke er å gidde å snakke sammen og å prøve å finne tilbake til hverdagen.

Bjørn Einar Romøren

– Viktig at noen våger å dele

Jørgensen skulle ønske han hadde visst at det fantes håp da han fikk beskjeden om at han kom til å bli impotent.

– Jeg tror det er veldig mange som har lyst og lurer, men som synes det er vanskelig å snakke om. Jeg vil gjerne være hoggestabben og bli eksponert hvis det kan hjelpe andre til å få et bedre liv.

Det er generalsekretæren i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, takknemlig for.

– Vi i Kreftforeningen er veldig glad for at Kristian og Bjørn Einar velger å være så åpne om utfordringer knyttet til kropp, kreft og samliv. Dette er tema vi sjelden hører om, og kanskje spesielt fra menn. Det gjør det ekstra viktig at noen våger å fortelle, slik at andre skal slippe å føle seg alene og kan forstå at det finnes hjelp å få.

Generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross
bilde av mann som ler

Menn snakk om det

En av tre får senskader etter kreft. Hvorfor er det så få menn som snakker om det?