Kosthold og kreft

Kostholdet vårt påvirker risikoen for å utvikle kreft. Det er derfor lurt å spise sunt og variert.

Emneansvarlig

Ida Tidemann-Andersen

Du kan redusere risikoen for kreft

Det er en sammenheng mellom det du spiser og drikker og risikoen for å utvikle sykdom. Et balansert kosthold vil minske risikoen både for kreft og andre sykdommer, som diabetes 2 og hjerte- og karsykdom.


Eksempel på hva vi kan spise for å få i oss fem grønnsaker og frukter om dagen.
Visste du at minst halvparten av dine fem om dagen bør være grønnsaker? Foto: frukt.no.

Her er noen råd for et sunt kosthold:

  • Begrens mengden rødt kjøtt og bearbeidede kjøttprodukter. Voksne bør spise maks 500 gram rødt kjøtt i uken, som tilsvarer omtrent to-tre middager og litt kjøttpålegg.
  • Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Minst halvparten bør være grønnsaker.
  • Spis grove kornprodukter hver dag.
  • Velg magre meieriprodukter fremfor de med mye mettet fett, for eksempel skummet melk eller lettmelk fremfor helmelk.
  • Spis fisk til middag to til tre ganger i uken, og bruk fisk som pålegg.
  • Velg matoljer og myk margarin i stedet for hard margarin og smør.
  • Unngå mat og drikke med mye sukker i hverdagen.
  • Vær forsiktig med salt og salt mat.
  • Velg vann som tørstedrikk.
  • Begrens mengden alkohol.

For ikke å gå opp i vekt, må hva du spiser og drikker være i balanse med hvor fysisk aktiv du er.

Dette er de samme rådene helsemyndighetene anbefaler oss å følge for å ha god helse, og som tar utgangspunkt i kunnskap som World Cancer Research Fund (WCRF) har samlet om mat og kreft.

Er du usikker på hva som er de sunne alternativene? Se etter nøkkelhullsmerket når du handler mat. Da velger du varer med mye fiber og lite sukker, salt og fett.

Derfor har kostholdet betydning for utvikling av kreft

Det er forsket mye på sammenhengen mellom mat og kreft. Noen matvarer gir økt risiko, mens andre reduserer risikoen.

Rødt kjøtt og kjøttprodukter

Kjøtt er en naturlig del av kostholdet til de aller fleste av oss, men det er viktig å være klar over at mye rødt eller bearbeidet kjøtt gir økt risiko for kreft i tykk- og endetarm.

Som rødt kjøtt regnes storfe, lam og svin.

Eksempler på bearbeidet kjøtt er pølser, bacon og kjøttpålegg, som er saltet og røkt. Slike kjøttprodukter inneholder ofte mer fett enn rent kjøtt.

Hvis du spiser kjøtt, er det best å velge hvitt kjøtt, rent kjøtt og magre kjøttprodukter med lite salt. Her kan du lese mer om hvorfor rødt kjøtt øker kreftrisiko.

Frukt, bær og grønnsaker beskytter mot kreft

Ved å spise mye frukt, bær og grønnsaker kan vi minske risikoen for en rekke kreftformer: kreft i munnhule og svelg, strupehode, spiserør, magesekk, bukspyttkjertel, lunge, tykk- og endetarm og prostata.

Dessuten kan det bidra til at vi unngår overvekt, som i seg selv er en risikofaktor for kreft.

Selv om det må forskes mer på hvorfor frukt, bær og grønnsaker beskytter mot kreft, vet vi at det er gunstig å spise mye og variert av disse matvarene, og at den samme effekten ikke oppnås ved kostholdstilskudd.

Frukt og grønt inneholder også antioksidanter, som er viktig for immunforsvaret vårt.

Fiber og fullkorn

Kostfiber har mange positive effekter på helsa vår og kan redusere risikoen for kreft. Det er spesielt fiber fra kornprodukter som har vist seg å virke forebyggende mot kreft i tykk- og endetarm. Ved å velge grovt brød og fullkornsprodukter, får vi i oss mye kostfiber.

Forskerne tror en mulig årsak til at kostfiber minsker risikoen for kreft, er at det får maten til å gå raskere gjennom tarmen. Dessuten har det en gunstig effekt på tarmfloraen og binder opp mulige kreftfremkallende stoffer som finnes i tarmen, slik at de er i mindre kontakt med tarmslimhinnene.

Kostfiber virker bra på fordøyelsen og holder blodsukkeret vårt på et stabilt nivå.

Fiberrik mat har trolig også en indirekte effekt på kreft ved at det bidrar til å unngå overvekt. Årsaken til dette kan være at fiber gir volum til kosten, samtidig som fullkornsprodukter, grønnsaker, frukt og bær er matvarer som inneholder relativt lite kalorier.

Fisk og sjømat

Det er forsket lite på fisk og kreft. Noe forskning tyder på at et kosthold med mye fisk beskytter mot tykk- og endetarmskreft, men mer forskning må til for å vite dette sikkert.

Fisk og sjømat har likevel mange gunstige helseeffekter. Fet fisk inneholder blant annet mye flerumettet fett, slik som omega 3 fettsyrer, og vitamin D.

Fisk og sjømat er et godt alternativ til kjøtt, som vi bør begrense mengden av.

Salt og saltet mat

Salt er sannsynligvis en medvirkende årsak til magekreft. Magekreft er mest vanlig i land hvor de bruker salt som konserveringsmetode. I Norge er ikke dette så vanlig lenger, og magekreft er heller ikke blant de hyppigste kreftformene her til lands.

Det er lurt å begrense mengden salt mat og bruken av salt i matlaging, også av andre årsaker enn kreft.

Sukker

Det kan være en sammenheng mellom sukker og utvikling av kreft, men det trengs mer forskning på området. Mye sukker er imidlertid uheldig for helsen vår av mange andre årsaker.

Mat og drikke med mye tilsatt sukker gir mange kalorier og lite næring og kan derfor føre til overvekt, som i seg selv øker risikoen for flere kreftformer og andre livsstilssykdommer.

Hvordan forebygge kreft