Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Søk forskningsmidler

Her finner du en fullstendig oversikt over Kreftforeningens utlysninger av forskningsmidler og deres søknadsfrister.

Kristine Gjul Harstad

Emneansvarlig

Alle søknader skal sendes inn gjennom vår elektroniske søknadsportal (unntatt søknader til ExtraStiftelsen).

Søknadsportalen viser kun aktive utlysninger, og åpner for utfylling av søknader omtrent seks uker før søknadsfristen. I søknadsportalen finner du også tidligere innsendte søknader og mottatte kontrakter. Akseptering av tildelte forskningsmidler skal utføres i søknadsportalen.

• Open Call 2017 - 1. juni
  • Utenlandsstipend - 15. mars og 15. oktober. Aktiv nå.
  • Rosa sløyfe 2017 - Fastsettes ved utlysning
  • Nordic Cancer Union - 1. september
  • ExtraStiftelsen - 1. juni, 15. mars og 15. september
  • Kongresstøtte - Tannlege Olaf Aase og frues legat - løpende
  • TRANSCAN / ERA-NET -
  • Strategiske satsinger - fastsettes ved utlysning

Open Call 2017

Submission deadline was June 1st at 1pm.

We will soon invite proposals for Open Call 2017 for cancer research projects within all research topics under the Norwegian Cancer Society’s aims. The call will open for applicants mid-April. The submission deadline will be June 1st 2017. Through this funding opportunity, we offer flexible, long-term funding for cancer projects holding high scientific quality. There will be only minor changes from Open Call 2016, please see below.

We hereby invite proposals for cancer research projects within all research topics under the Norwegian Cancer Society's aims.

Please see detailed call texts in Norwegian and in English.

Budget

The budget framework for the call is 175 million NOK.

What to apply for?

Project managers may apply for funding in the range of 1 to 12 million NOK for projects spanning one to four years. The proposal may include one or more positions, as well as running costs. Please note that it will not be possible to apply for running costs only.

Before applying, the project manager is obliged to read the document Guidelines for applicants Open Call 2016. Please note that the application form is more extensive than previous years. The application portal includes additional explanations.

Application deadline

The application deadline of Wednesday June 1st at 1pm is absolute

The Norwegian Cancer society will only accept applications submitted through the online application portal. All documents and attachments must be written in English.

Questions?

Regarding quarantine:
The Guidelines for applicants states the following: Project managers that are offered funding are ineligible for additional funding through the open call(s) during the project period. If a project manager is offered funding through Open Call 2016, he/she will not be allowed to sumbit a proposal (as project manager) for a new project overlapping in time. Projects granted prior to 2016 (ongoing research projects) are not covered by this rule. All who qualify as project managers are welcome to apply to the Open Call 2016.

Regarding running costs:
It is not possible to apply for running costs only through Open Call 2016. However, institute leaders may submit an application on behalf of the researchers at the respective institute. The lump sum should cover running costs for ongoing projects with scientific positions granted in 2014 and/or 2015.
Please note that project managers who receive running costs from their institution, granted through Overgangsordning driftsmidler, are not excluded from the annual Open Call. See Overgangsordning driftsmidler for more information.

If you have other questions, please contact us at forskningsadministrasjon@kreftforeningen.no.

Information about the call:
Kristine Gjul Harstad, phone 454 84 809.

Relevant links

The Norwegian Cancer Society's webpages and strategy
Guidelines for applicants Open Call 2016
Guidelines for evaluation of proposals Open Call 2016
Mandate for user representatives Open Call 2016
Mandat for brukermedvirkning Open Call 2016
Mal for prosjektkontrakt – Open Call 2016

Utenlandsstipend

Søknadsfrist 15. mars og 15. oktober.

Forskere, postdoktorstipendiater og doktorgradsstipendiater som er lønnet gjennom stipend fra Kreftforeningen kan søke om et ekstra utenlandstillegg i inntil ett år (2-12 måneder). Ordningen omfatter også de som gjennom Kreftforeningen er lønnet av ExtraStiftelsen Helse og Rehabilitering.

Retningslinjer

Før oppstart av søknadsprosessen plikter søker å gjøre seg kjent med retningslinjene våre for utenlandsstipend. Dette dokumentet angir blant annet hvem som kan søke, krav for ulike vedlegg og evalueringskriterier.

Spørsmål?

Vennligst kontakt oss på forskningsadministrasjon@kreftforeningen.no.

Nordic Cancer Union

Søknadsfristen var 1. september

Nordic Cancer Union (NCU) er et samarbeidsorgan for de nordiske kreftforeningene. Målene med NCU er å få:

• økt kunnskap om og forståelse av kreft
  • mer effektiv forebygging av kreft
  • bedre resultater fra kreftbehandling og rehabilitering
  • økt anvendelse av kreftbehandling i de nordiske landene

For å oppnå disse målene gir NCU en million euro hvert år til strategiske prosjekter og samarbeid innenfor kreftforskning. Forskere fra to eller flere nordiske land må være involverte i prosjektet. Forskningsprosjektene må ha kreftrelevans, bli utført innenfor de nordiske landene og effekten av samarbeidet bør være synergisk.

I samsvar med NCU-strategien, er midler til forskning begrenset til:

• epidemiologisk forskning
  • helsefremmende forskning
  • rehabilitering av kreftpasienter

I tillegg kan midler gis til prosjekter som i stor utstrekning fremmer nordisk samarbeid innen kreftforskning. Mer informasjon om dette finnes på nettsiden til Nordic Cancer Union.

Retningslinjer

Før oppstart av søknadsprosessen plikter søker å gjøre seg kjent retningslinjene for utlysning, samt strategien til NCU. Strategien angir blant annet målsetningene til NCU, prioritering for finansiering, forutsetninger ved bevilgning med mer. Søknader skal sendes inn gjennom Kreftforeningens søknadsportal.

Janina Lassila, tlf.: 900 32 397

ExtraStiftelsen

Du kan søke prosjektmidler fra ExtraStiftelsen gjennom Kreftforeningen. Institusjoner, arbeidsplasser og forskere kan søke om midler til definerte kreftrelaterte prosjekter innen helse eller forskning.

Retningslinjer

Les mer om ExtraStiftelsen, hva de bevilger midler til og hva som skal være med i en søknad:

Frister

ExtraStiftelsen har følgende frister:

• Forskningsprosjekter: 1. juni
  • Helseprosjekter: 15. september og 15. mars

Cirka tre måneder i forkant av disse fristene, har Kreftforeningen satt en intern frist. Innen denne fristen må interesserte søkere fylle ut en kort skisse i en egen mal. Blir denne skissen godkjent av Kreftforeningen, åpner vi et elektronisk søknadsskjema for dere i ExtraStiftelsens elektroniske portal.

Kontakt oss for å få informasjon om frister, samt å få tilsendt en mal for utfylling av prosjektskisse. Vi vurderer skissene og søknadene ut fra egne målsettinger og krav til kvalitet.

Vil du lese om andre prosjekter som har fått midler fra ExtraStiftelsen, kan du søke i deres prosjektbibliotek. Prosjekter som har søkt gjennom Kreftforeningen finner du under fanen “søkerorganisasjoner”.

Laila Jensen, tlf.: 402 33 144
Mona Steen, tlf.: 473 33 530

Kongresstøtte - Tannlege Olaf Aase og frues legat

Løpende søknadsfrist

Formålet til Tannlege Olaf Aase og frues legat er å fremme kreftforskning. Legatet deler ut midler til avholdelse av forelesning av en utenlandsk spesielt kvalifisert ekspert i forbindelse med seminar for kreftforskere i Norge. Forelesningen skal annonseres som ”Tannlege Olaf Aase og frues minneforelesning”. Juridisk person (institusjon, selvstendig næringsdrivende etc.) og forskere tilknyttet norske forskningsinstitusjoner er velkomne til å søke.

Retningslinjer

Før oppstart av søknadsprosessen plikter søker å gjøre seg kjent med Retningslinjer for Tannlege Olaf Aase og frues legat. Retningslinjene inneholder blant annet informasjon om søknadsprosessen og evalueringskriteriene.

Kristine Gjul Harstad, tlf.: 454 84 809

TRANSCAN / ERA-NET

Søknadsfrist 13. februar 2017 (full søknad)

Kreftforeningen og Forskningsrådet legger sammen inn 1 million euro til norske forskere i neste utlysning i ERA-NET TRANSCAN-2.

Tema for utlysningen er Minimally and non-invasive methods for early detection and/or progression of cancer. Du kan lese mer om utlysningen på TRANSCAN sine nettsider.

Hvert prosjekt kan søke om maksimalt 300 000 euro til norske partnere. Dersom prosjektet har norsk koordinator kan den norske delen av prosjektet søke opp til 400 000 euro.

Midlene lyses ut i en to-trinns søknadsprosess, med følgende tidsfrister:

• Pre-proposals: 13th February 2017 at 16.00 CET
  • Full proposals: 7th June 2017 at 16:00 CEST

Vi oppfordrer norske forskere til å delta i utlysningen.

TRANSCAN er del av det europeiske forskernettverket ERA-NET, som er finansiert med EU-midler hhv. fra EUs 7. rammeprogram for forskning (TRANSCAN, 2011-2014) og Horisont 2020 (TRANSCAN-2, 2015-2019). Målsettingen med TRANSCAN er å koordinere forskning og forskningsprogram innen translasjonell kreftforskning i Europa. Forskningsnettverket har 28 medlemsorganisasjoner fra 19 land. Kreftforeningen og Forskningsrådet utgjør de norske medlemmene av nettverket.

Hovedaktiviteten til TRANSCAN er felles, transnasjonale utlysninger (joint transnational call, JTC). Utlysningene fungerer slik at norsk økonomisk bidrag finansierer den norske delen av de europeiske samarbeidsprosjektene. Kreftforeningen og Forskningsrådet har så langt deltatt i tre av nettverkets felleseuropeiske utlysninger (JTC 2012, JTC 2013 og JTC 2014). I alle utlysningene har Kreftforeningen og Forskningsrådet bidratt hver med € 500.000, dvs. at den totale bevilgningsrammen for norske forskere har vært på € 1.000.000.

Det er for tiden åtte ERA-NET TRANSCAN-prosjekter med norsk deltagelse. Se Forskningsrådets prosjektbank og TRANSCAN sine nettsider for ytterligere informasjon om prosjektene.

Har du spørsmål relatert til TRANSCAN kan du kontakte:

Strategiske satsinger

Søknadsfrist og tema fastsettes ved utlysning

Tidvis ser vi behov for å iverksette strategiske satsinger som skal frembringe ny og viktig kunnskap på kreftområdet.

Kreftforeningens tidligere strategiske utlysninger.