#sjekkdeg

#sjekkdeg – og reduser risikoen for kreft

Budskapet vårt er enkelt: Ta livmorhalsprøve når du får påminnelse, og reduser risikoen for kreft. Sammen kan vi utrydde livmorhalskreft.

Nå testes alle livmorhalsprøver for HPV

99 % av all livmorhalskreft skyldes HPV-virus. Dette er et veldig vanlig virus som smitter ved seksuell kontakt. Når du sjekker deg, får du vite om du har viruset eller ikke. Om HPV-testen viser at du har viruset, sjekkes prøven i mikroskop og du får et personlig tilpasset løp basert på hva prøven viser. Dersom du ikke har viruset, kan du vente fem år til neste livmorhalsprøve.

HPV og vaksine

Viruset HPV er årsaken til 99 % all livmorhalskreft, og flere andre kreftformer. HPV-vaksinen kan beskytte deg mot viruset. Både barn, kvinner og menn kan ta vaksinen.

Vanlige spørsmål

Må jeg ta prøven selv om jeg har tatt HPV-vaksinen? Kan jeg få livmorhalskreft om jeg ikke har hatt sex? Vi svarer på dette og mye mer.

1. Du får et brev i posten

Kvinner mellom 25 og 69 år får brev fra Kreftregisterets Livmorhalsprogram når det er på tide å ta livmorhalsprøve.

2. Du bestiller time hos legen din

Kontakt legen og bestill time. Du betaler en egenandel. I spesielle tilfeller kan man bli henvist til gynekolog.

3. Legen tar en prøve fra livmorhalsen

Prøven tas med en liten børste som samler opp celler fra livmorhalsen. Prøven undersøkes for HPV. Du får tilpasset oppfølging basert på resultatet.

Illustrasjon av livmorhals
Plakat om å ta livmorhalsprøve (PDF)

Informasjon om #sjekkdeg på norsk. Last ned plakaten og heng den opp på jobben, på venteværelser, legekontor og lignende.

Plakat på flere språk om å ta livmorhalsprøve (PDF)

Informasjon om #sjekkdeg på engelsk, polsk, spansk, somalisk, tamil, urdu, arabisk.

Slik startet #sjekkdeg- kampanjen

Da Thea Steen fikk livmorhalskreft, ville hun gjøre noe for at flere kvinner skulle sjekke seg. Sammen med Det Nye, Kreftregisteret og Kreftforeningen startet hun #sjekkdeg-kampanjen i 2015.

Internasjonalt markeres livmorhalskreft i januar. Fra 2023 vil også #sjekkdeg-kampanjen gjøre det.

Vil du bidra til nye fremskritt?

Ved å støtte Kreftforeningen gir du livsviktig støtte til kreftforskning, gode omsorgstilbud og en sterkere stemme til kreftsaken.