Kreftforeningens kjøretjeneste

Gjennom Kreftforeningens kjøretjeneste kan kreftpasienter få hjelp av frivillige til å bli kjørt til og fra behandling og kontroller.

Kreftforeningens kjøretjeneste er et nyopprettet tilbud som tilbyr trygg transport og en hyggelig kjøretur når kreftpasienter skal til og fra sykehuset, til legen eller gjøre ærender på apoteket. Tilbudet er gratis.

Kjøretjenesten er for deg som

• bor i Trondheim, Stavanger, Haugalandet, Bergen eller Oslo (flere steder kommer, for eksempel Kristiansand)
  • ikke har egen bil eller som ikke er i stand til å komme seg til sykehus, lege eller apotek på egenhånd
  • er bekymret for å bli smittet av korona og som ikke ønsker å ta offentlig transport

Hvem er sjåførene?

Sjåførene i Kjøretjenesten er Kreftforeningens frivillige. De får god opplæring, og vi har stort fokus på smittevern i opplæringen.

Hvordan fungerer det?

Første gang du ønsker å bruke kjøretjenesten, bestiller du dette gjennom appen Nyby, eller ved å kontakte oss i Kreftforeningen som legger inn en bestilling for deg. Helsepersonell kan også bestille på vegne av deg. Les mer om hvordan du kan bestille lenger ned på denne siden.

Etter at bestillingen er lagt inn, vil en av våre frivillige kontakte deg for å avtale tidspunkt for kjøring. Vi anbefaler deg å gjøre bestillingen minst 3 virkedager før du trenger hjelp fra Kjøretjenesten.

Dersom du ønsker å bruke Kjøretjenesten igjen, kan tid og sted avtales direkte med den frivillige.

Hygiene og smitteverntiltak

Vi har stort fokus på at du skal føle deg trygg når du benytter kjøretjenesten. Sjåførene følger til enhver tid rådene fra Folkehelseinstituttet om smittevern for sårbare grupper. Alle sjåfører skal være helt symptomfrie når de er kjører. Ved minste tegn til luftveisinfeksjon hos den frivillige selv eller noen i samme husstand, kan den frivillige ikke være sjåfør.

Det samme gjelder for deg som ønsker å bruke kjøretjenesten. Du må være helt symptomfri for koronasmitte, hvis ikke må annen transport ordnes. Vi etterstreber at pasientene får samme sjåfør og bil hver gang for å skape en trygghet for begge parter.

Sjåførene kjører kun én kreftpasient om gangen, og på grunn av økt smittefare er det ikke mulig å ha med ledsager i bilen. Bilen rengjøres grundig innvendig før og etter transport.

Velkommen til en trygg og hyggelig biltur. Vi gleder oss til å bli kjent med deg!

Slik bestiller du

Registrer deg i Nyby for å få hjelp av oss. Velg ditt sted for å registrere deg.

Deretter laster du ned Nyby-appen gratis til mobil eller nettbrett

1. Gå inn i App Store eller Google play
  2. Søk etter Nyby. Klikk Hent og Installer.
  3. Når installeringen er ferdig, klikk Åpne. Du kan også åpne Nyby ved å finne Nyby-appen på din hjemskjerm. Klikk Kom i gang.
  4. Fyll inn informasjonen du blir bedt om (navn, telefon, bosted). Du får automatisk opp grupper relevant for ditt sted. Finn «Få hjelp av Kreftforeningens kjøretjeneste»
  5. Du kan nå legge inn din forespørsel om hjelp under «dine kanaler.» Trykk på «be om kjøretjeneste» og skriv inn ditt behov fra kjøretjenesten. Skriv gjerne hvilket område du bor i.
  6. Du vil nå bli kontaktet av en av våre frivillige etter hvert.

Slik ber du om hjelp i Nyby

Bestilling via Kreftforeningen

Det er mulig å få hjelp til å registrere at du ønsker kjøretjenesten ved å kontakte oss i Kreftforeningen. Helsepersonell og pårørende kan også ta kontakt med oss for å bestille på vegne av deg.

Lurer du på noe?

Ta kontakt, så hjelper vi deg.