Våre tiltak i forbindelse med koronaviruset

Det er viktigere enn noensinne å bidra til kreftsaken. Hver eneste dag jobbes det iherdig for å etablere nye tilbud til kreftpasienter og pårørende.

De siste ukene har vært preget av unntakstilstand. Strenge tiltak fra myndighetene, et helsevesen under stort press og avlysning av en rekke arrangementer er bare noen av konsekvensene koronapandemien har ført med seg.

Det har vært og er fortsatt svært viktig at alle følger helsemyndighetenes råd og bidrar til å beskytte mennesker med nedsatt immunforsvar. For å beskytte dem som trenger det mest, er det avgjørende at vi som befolkning står sammen og gjør det vi kan for å forhindre smitte.

Dette gjør Kreftforeningen

Norsk helsevesen har vært i gul beredskap og opplever fortsatt stort press. Helsepersonell setter seg selv til side for å hjelpe andre, og gjør en uvurderlig innsats i denne krevende tiden. De fortjener en stor takk. Men alle må ta sin del av ansvaret. Å begrense smitte er med på å lette arbeidsmengden for helsepersonell, og kan være med på å redde liv. Kreftforeningen tar sin del av det kollektive ansvaret, og vil avlaste der vi kan.

Vi digitaliserer og oppretter nye tilbud

På bakgrunn av regjeringens nye vurderinger i slutten av mars, er Kreftforeningens arrangementer på fysiske møtesteder avlyst frem til 1. august. Det vil likevel skje mye i de kommende ukene og månedene.

– Vi er opptatt av å ivareta behovene til kreftpasienter og pårørende. Derfor har vi jobbet på spreng for å gjøre møteplassene digitale og utvikle nye tilbud som ivaretar kreftrammedes behov, sier Ingrid Stenstadvold Ross, generalsekretær i Kreftforeningen.

Her er noen av våre tilbud:

10 millioner til forskning på kreft og korona

Da koronakrisen inntraff i Norge, utlyste Forskningsrådet inntil 30 millioner kroner til forskning for å håndtere virusutbruddet. I ekspressfart har det kommet inn gode søknader, og flere av dem omhandler forskning på korona og kreft. For å sikre finansiering av disse prosjektene bidrar Kreftforeningen med støtte på inntil 10 millioner kroner.

Snakk med oss

Vi har styrket rådgivningstjenesten og svarer på alle spørsmål om kreft, også om korona og kreft. Det er gratis, og vi hjelper både voksne og barn.

Hjelp oss med å hjelpe flere

Nå er innsatsen fra frivillig sektor avgjørende. Kreftforeningen bidrar med hjelpetilbud der det offentlige ikke strekker til. Støtt oss i dugnadsarbeidet.

Har du tips til hva vi bør ta tak i? Send til innspill@kreftforeningen.no.

Var dette nyttig?