Arbeid og utdanning ved kreftsykdom

Siden er for øyeblikket under oppdatering.

Arbeidsplassen eller studiestedet ditt kan bidra til deltakelse, fellesskap, mestring og rehabilitering under og etter kreftsykdom. Her finner du råd til deg som er arbeidsgiver, eller er i en arbeids- og utdanningssituasjon.

Både arbeidstakere og studenter har rettigheter og muligheter til for eksempel tilrettelegging for å kunne komme i jobb eller tilbake til jobb etter kreft. Her kan du som arbeidstaker, arbeidsgiver, kollega eller student finne gode råd.

Bilde av en dame som jobber i vår rådgivningstjeneste

Snakk med oss om arbeid og rettigheter

Vår rådgivningstjeneste er her for å hjelpe deg med alle spørsmål om kreft, uansett hvilken situasjon du er i. Tjenesten er gratis, og du kan være anonym.

Få gode råd fra andre – hør podkast-episoder om temaet

Etter to år med sykehusbesøk og medisinering, skal Caroline Thahn Tran tilbake til hverdagen og søker jobb. Det har vist seg å være mye vanskeligere enn hun hadde trodd.

Tidligere kreftpasient Henriette Østholm snakker om: Er kreft forenlig med arbeid? Hva er barrierene for at unge med kreft deltar i arbeidslivet? Og hva skal til for å få flere i eller tilbake til arbeid?

Brosjyre om kreft og arbeidsliv

I arbeid under og etter kreft

Brosjyre til deg som er arbeidsgiver, arbeidstaker og kollega om rettigheter i arbeidslivet etter kreft.

Pasientforeninger

Mange har god nytte av å møte andre som har hatt en lignende opplevelse av det å få kreft, være pårørende eller etterlatt. Kreftforeningen samarbeider med 17 frivillige, selvstendige pasientforeninger som representerer kreftrammede og pårørende.

Kreftkoordinator i kommunen

En kreftkoordinator i kommunen kan bistå med å koordinere og tilrettelegge hverdagen for kreftsyke og pårørende på en best mulig måte.