Til deg som er arbeidstaker

Kreftsykdom kan påvirke din arbeidshverdag på ulike måter. Her finner du nyttig informasjon, ressurser og støtte som kan hjelpe deg på veien tilbake til arbeidslivet.

Mange kan oppleve fysiske og emosjonelle påkjenninger i møte med sykdommen som igjen kan påvirke arbeidsevnen, energinivået og konsentrasjonen. Samtidig kan arbeid for mange virke helsefremmende og være et viktig middel for å bli bedre.

Råd til deg som er sykemeldt

Rådene under er generelle, men noe tilpasset til deg som er rammet av kreft. De bør tilpasses ytterligere gjennom dialog med den arbeidsgiver, fastlege/behandler og NAV. Du finner nyttige lenker underlagt rådene.

De første 12 månedene etter at sykemeldingsperioden tiltrådte kan ikke arbeidsgiver si deg opp på bakgrunn av sykefravær. I denne perioden skal det foregå en aktiv utprøving og tilrettelegging med mål om at du skal komme tilbake i arbeid. Både arbeidsgiver og du som arbeidstaker plikter å bidra til dette.

Det kan derfor være nyttig å ha kjennskap til rettigheter, plikter og muligheter når du blir sykemeldt. Du har aktivitetsplikt ovenfor arbeidsgiver og NAV. Samtidig har arbeidsgiver tilretteleggingsplikt ovenfor deg. Informasjon om regler og rutiner for sykefraværet kan bidra til trygge rammer og forutsigbarhet i sykemeldingsperioden.

Regler for oppfølging av sykemeldte (nav.no) | Oppfølging (nav.no)

Når du er sykmeldt, er det viktig å ha dialog med arbeidsgiveren din, fastlegen/behandleren din og eventuelt NAV for å finne ut hva som kan være et passende aktivitetsnivå og jobbmengde for deg.

• Sett realistiske mål for hva du skal gjøre/gjennomføre.
  • Undersøk hvilke arbeidsoppgaver du har lyst til -og kan gjøre.
  • Besøk arbeidsplassen og snakke med kollegene hvis du er helt borte fra arbeid. Dette kan gjøre det lettere for deg å komme tilbake på jobb.
  • Delta i sosiale aktiviteter med kolleger, spis lunsj sammen, og så videre.
  • Ha et gjennomtenkt forhold til hva du forteller til arbeidsgiver og kolleger. Det er ikke sikkert at du bør fortelle alt til alle. Det han hende at det er fordelaktig at det er noen få som har informasjon om din situasjon.
  • Det han hende at du bør alliere deg med din kollega for å få støtte eller hjelp til å snakke med din leder.
  • Du har plikt til å gi opplysninger om din arbeidsevne, men ikke om din sykdom.
  • Gjennom dialog kan du justere både arbeidsoppgavene, arbeidsmengden og oppfølgingsbehovet i løpet av sykemeldingsperioden.

Din arbeidsgiver bør ha en lokal oppfølgingsrutine som gjelder for din arbeidsplass. Rutinen forklarer blant annet hvordan dialogen mellom deg som sykmeldt, leder og andre kollegaer bør være. Det kan være lurt å etterspørre dette, eller ta initiativ til å utforme dette på arbeidsplassen.

Oppfølgingsrutiner (idebanken.org)

Behandlingsforløpene til kreftpasienter er ulike hverandre. I tillegg til den fysiske påkjenningen av kreft og kreftbehandling, er det også en psykisk påkjenning forbundet med sykdommen. Den sammensatte situasjonen kan påvirke evnen din til å jobbe og fungere i hverdagen.

Noen kreftpasienter kan jobbe fullt, andre kan jobbe noe, mens andre igjen kan ikke jobbe i det hele tatt. Fordi situasjonen er så ulik fra person til person, kan det være nyttig å være klar over hva sammenhengen mellom sykdom og arbeid betyr for deg, og hvordan arbeid for akkurat deg kan være helsefremmende.

Dine behov, og holdninger til arbeid og sykdom – både generelt og ved kreft – er avgjørende for hvordan du håndterer sykefraværet og bruker tiden din til tilbakekomst. Her er noen tanker som kan være til hjelp:

• Dersom det er viktig for deg å opprettholde størst mulig grad av normalitet, kan det å være i arbeid spille en viktig rolle.
  • Arbeid kan handle om en form for kontroll over eget liv, en måte å beholde den opprinnelige identiteten, og holde kreften litt på avstand. På den måten kan psykiske vansker forebygges. Med andre ord, kan jobben fungere som et buffer.
  • Gjennom arbeid kan også sosiale relasjoner formes og vedlikeholdes. Samtidig kan det gi økt selvtillit dersom du får muligheten til å bruke dine ferdigheter, kunnskap og personlig kompetanse.
  • Økonomisk trygghet følger også med ved å være i arbeid. Tryggheten og den økonomiske gevinsten av å være i arbeid kan bidra til at du kan delta i fritidsaktiviteter. Den økonomiske situasjonen din trenger ikke å være til hinder for deg.
  • Arbeid er likevel ikke aktuelt for alle ved kreftsykdom. For noen kan kreft og kreftbehandling føre til en betydelig nedsatt arbeidsevne. Arbeid og arbeidsmiljø kan i noen tilfeller også føre til ytterligere helseutfordringer, blant annet gjennom skader eller psykososiale faktorer på arbeidsplassen. Dersom dette gjelder deg, kan det hende at du bør ha en pause fra arbeid.
  • De fleste vil ikke få alvorlige senskader, men mange vil oppleve noen plager. Senskader kan påvirke livskvaliteten, og noen kan oppleve at senskadene tar stor plass i livet. Det kan være utfordrende å balansere full arbeid og andre oppgaver. Det kan være lurt å være ærlig med deg selv om hva du klarer å mestre av arbeidsoppgaver og fortsatt ha en viss livskvalitet.

Om kreft | Om senskader | Om psykisk helse (helsenorge.no)

Kjennskap til tilretteleggingsmuligheter på arbeidsplassen gjør det lettere å finne løsninger, både før og under sykmelding. Tilrettelegging kan på den måten redusere risikoen for et lengre sykefravær. Det er din arbeidsgiver som har plikt til å tilrettelegge så langt det lar seg gjøre. I den forbindelse oppfordres arbeidsgivere å ha tilretteleggingslister.

Tilrettelegging bør ta utgangspunkt i muligheter på arbeidsplassen og tilpasses etter deg konkret. Det er individuelle forskjeller på hvordan kreft og kreftbehandling påvirker arbeids- og funksjonsevnen. Enkelte har god nytte av å være delvis på jobb og ha tilpassede arbeidsoppgaver samtidig som kreftbehandling gjennomføres, andre har nok med behandling eller restitusjon en periode. Hva som fungerer for deg er det bare du som vet. Heldigvis kan du utforske dine muligheter til tilrettelegging mens du er sykemeldt. Dette forutsetter god dialog med arbeidsgiver.

NAV har også tiltak og virkemidler som kan bidra til at du beholder arbeid, eller skaffer deg arbeid. Din veileder i NAV kan hjelpe deg med å avklare dine muligheter.

Tilretteleggingsplikt (nav.no) | Lag tilretteleggingslister (idebanken.no) | Tiltak og virkemidler i NAV (nav.no)

Å komme tilbake i full arbeid etter endt sykemelding kan være krevende, men det er noen grep du kan ta i bruk for å gjøre det noe lettere for deg.

• Før tilbakekomst:
    • Snakk med din arbeidsgiver om hvordan du har det og hva du trenger.
    • Vurder sammen om din arbeidsevne har endret seg og om det er behov for tilrettelegging.

• Ved tilbakekomst:
    • Gi deg selv tid til å komme deg inn i arbeidet igjen.
    • Sørg for en god balanse mellom arbeidsoppgaver og arbeidsmengde.
    • Samarbeid med arbeidsgiver og kollegaer er en forutsetning for god arbeidsflyt på arbeidsplassen.

Viktig informasjon:
Flere og flere blir kreftfrie. Det vil si at flere vil kunne komme tilbake til arbeid. Etter avsluttet kreftbehandling er som regel forventningen fra både pasienter, pårørende, og arbeidsgivere ofte at helsen skal være som før, men slik er det ikke for alle. Senskader kan forekomme. Mange overvurderer egen arbeidskapasitet den første tiden etter kreftbehandling. For noen kan det dermed være lurt å starte rolig, og øke arbeidsmengden gradvis.

Husk at god kommunikasjon er nøkkelen til en vellykket tilbakekomst.

Om kreft | Om senskader | Om psykisk helse | Tilrettelegging på arbeidsplassen (idebanken.no)

Eksempler på tilrettelegging

Som regel finner man gode løsninger på tilrettelegging av arbeidshverdagen gjennom dialog med arbeidsgiver. Kom gjerne med gode forslag på tilrettelegging som er viktig for deg. Noen eksempler på tilrettelegging kan være:

• lystbetonte arbeidsoppgaver
  • arbeidsoppgaver du kan utføre
  • delta på fellesmøter, eller sosiale arrangementer
  • gradvis opptrapping
  • jobbe deltid
  • fleksibel arbeidstid
  • fleksibel arbeidsmengde
  • hjemmekontor
  • få fri for å dra til legen/behandling
  • unngå jobbreiser i en periode
  • ergonomisk utstyr
  • bytte kontor hvis utfordrende fremkommelighet
  • justere arbeidsmålene i bedrifter med høyt tempo
  • endre arbeidsoppgaver eller endre stilling innad i bedriften
  • involvere kollega for å avlaste

Det er viktig å større å ta små skritt. Det er nesten det skumleste, jeg har jo mest lyst til å bare gønne på.

Tidligere kreftpasient. Les intervjuet.

Tiltak og virkemidler fra NAV

NAV kan tilby en rekke tiltak og ordninger for deg som er sykemeldt, eller som står i fare for å bli det.

Arbeid med støtte (nav.no) er et tilbud fra NAV der du kan få støtte for å skaffe eller beholde jobb. En jobbspesialist følger opp og tilbyr støtte til både deg og din arbeidsgiver over tid.

Mentortilskudd (nav.no) er en økonomisk støtteordning til din arbeidsgiver slik at en kollega kan frikjøpes for å gi praktisk hjelp, veiledning og opplæring til deg som trenger hjelp for å komme tilbake i arbeid.

Lønnstilskudd (nav.no) er en støtteordning hvor NAV dekker en del av lønnen din i en begrenset periode.

Variglønnstilskudd (nav.no) er en støtteordning til din arbeidsgiver hvor NAV dekker en del av lønnen din dersom du har varig nedsatt arbeidsevne. Målet er å hjelpe flere med å få eller beholde en fast jobb.

Gradert sykmelding (nav.no) kan brukes dersom du kan utføre deler av dine vanlige arbeidsoppgaver, enten ved å arbeide redusert eller ved å bruke lengre tid på arbeidsoppgavene. Dette kan kombineres med tilretteleggingsmulighetene på arbeidsplassen.

Inkluderingstilskudd (nav.no) kan gis til arbeidsgiver som kompensasjon for merutgifter eller merinnsats i forbindelse med nødvendig tilrettelegging for deg på arbeidsplassen.

Reisetilskudd (nav.no)kan gis til til deg som har behov for transport til eller fra arbeidsstedet på grunn av helseplager. Tilskuddet gis i stedet for sykepenger eller arbeidsavklaringspenger.

Helse og arbeid (helsenorge.no) er et tilbud til deg som har falt ut av arbeid eller utdanning eller står i fare for å falle ut. Tilbudet skal bidra til at det blir lettere å komme tilbake til arbeid og utdanning. Det er viktig med samarbeid med NAV, fastlege og eventuelt arbeidsgiver.

Hjelpemidler og tilrettelegging (nav.no) kan være aktuelt dersom det fysiske arbeidsmiljøet på arbeidsplassen må tilrettelegges for at du skal utføre arbeidsoppgavene. NAV Hjelpemiddelsentral kan gi informasjon, råd og veiledning.

Arbeids -og utdanningsreiser (nav.no) kan gis til deg dersom du har varige forflytningsvansker, og som ikke kan reise til og fra arbeids- eller utdanningssted med offentlig transport.

En kvinne som jobber ved et skrivebord på et kontor.

Har du kreft på CV-en og er på jakt etter jobb?

Sjekk ut nettsiden Sjukt lyst på jobb

Få råd og verktøy som gjør det enklere for unge kreftrammede å komme seg inn i arbeidsmarkedet.

Etter to år med sykehusbesøk og medisinering, skal Caroline Thahn Tran tilbake til hverdagen og søker jobb. Det har vist seg å være mye vanskeligere enn hun hadde trodd.

Tidligere kreftpasient Henriette Østholm snakker om: Er kreft forenlig med arbeid? Hva er barrierene for at unge med kreft deltar i arbeidslivet? Og hva skal til for å få flere i eller tilbake til arbeid?

Til deg som er arbeidsgiver

Når din ansatt er sykmeldt, er det viktig å ha et mål om at vedkommende skal tilbake til jobb. Dette er både av hensyn til den ansattes helse og velvære, og for å sikre en effektiv drift av din virksomhet.

Til deg som er student

Studenter har rettigheter og muligheter til for eksempel tilrettelegging for å kunne komme i jobb eller tilbake til jobb etter kreft.