Forebygg hudkreft – vær solsmart

To jenter står ved en elv, holder rundt hverandre og smiler inn i kamera.

Bruker UV-indeksen til å sole seg i de sterkeste strålene

– Vi visste ikke at sterk UV-stråling kunne være så farlig. Men det kommer ikke til å ha så mye å si når vi skal sole oss i sommer. Vi vil være like solbrune som alle rundt oss, sier venninnene Julie og Maren Sofie.

Våre solråd

Jo mer du eksponeres for intens sol, jo større blir risikoen for å utvikle hudkreft. Følger du våre solråd, kan du nyte sol og sommer samtidig som du beskytter huden.

Sola er sterkest om sommeren og i timene midt på dagen. Refleksjon fra vann, sand og snø gjør solstrålene mer intense.

Skyggen fjerner mer enn halvparten av solstrålingen.

Klærne bør dekke mest mulig hud. En hatt med bred brem beskytter både ansikt, ører og nakke.

Flere tips om klær:

• Vær særlig forsiktig med vinterblek hud, da er det lurt å ikke kaste klærne for brått.
  • Lyse farger slipper gjennom mer stråler enn mørke farger, så jo mer fargerike og tettvevd tøy, desto bedre beskyttelse.
  • Klærnes evne til å beskytte halveres når de er våte.
  • Klær med UV-beskyttelse kan være behagelig, for eksempel på stranda, i båt eller i land med ekstra intens sol.
  • Hatt med brem gir bedre skygge enn caps, som ikke beskytter nakken og ørene.

Solkrem alene gir ikke nok beskyttelse, og bør brukes sammen med – ikke i stedet for – skygge og klær. Ikke forleng tiden i sola selv om du har smurt deg. Smør før du går ut, gjenta hver andre time og etter bading og svetting.

Det er ingen trygg nedre grense for hvor lenge du kan være i solarium.

et blått ikon av en sol.

UV-eksponering

gir flest krefttilfeller, etter røyking

et oransje ikon av solkrem

9 av 10 tilfeller

av hudkreft kan forebygges

En gruppe mennesker i en blå sirkel.

Cirka 26 000

personer årlig får hudkreft

Om hudkreft i Norge

Norge er i verdenstoppen når det gjelder både forekomst og dødelighet av hudkreft. Rundt 9 av 10 tilfeller av hudkreft i Norge har sammenheng med for mye intens sol og solarium, og kan dermed forebygges.

Flere menn enn kvinner får hudkreft. Færre menn enn kvinner overlever.

Hudkreft deles inn i melanom (føflekkreft) og ikke-melanom hudkreft. Melanom er den mest alvorlige typen, og den nest vanligste kreftformen i aldersgruppen 25-49 år. Gode solvaner bør dermed starte tidlig.

Quiz: Test kunnskapen din

Slik kan hudkreft forebygges

Sol er bra for helsen i små mengder, men rundt 9 av 10 tilfeller av hudkreft i Norge har sammenheng med for mye intens sol og solarium. Les mer om hvordan du kan forebygge hudkreft.

Følg med på forandringer i huden

Vær oppmerksom hvis du får en ny føflekk, eller om en føflekk endrer seg og skiller seg fra de andre. Lær hvilke forandringer du skal se etter for å oppdage hudkreft tidlig.

Sommerens viktigste tilbehør

Skaff deg en fresh tatovering med solbudskap. Velg mellom flere motiver.

Vi har også bøttehatt, caps, strandbag og andre solprodukter. Inntektene går til Kreftforeningens forebyggende arbeid.

Kvinne uten hår på hodet holder en kaffekopp og smiler. Foto.

Vil du bidra til nye fremskritt?

Ved å støtte Kreftforeningen gir du livsviktig støtte til kreftforskning, gode omsorgstilbud og en sterkere stemme til kreftsaken.