Kreftsjekken du kan gjøre selv

Det finnes ikke en bestemt sjekk vi kan ta som kan utelukke kreft. Noe vi kan gjøre selv, er å følge med på forandringer i kroppen.

«Kreftsjekken du kan gjøre selv» viser noen symptomer du bør være oppmerksom på. Dette kan godt være tegn på andre, ufarlige sykdommer, men varer symptomene i over tre uker, bør du kontakte lege og få det undersøkt.

Tegn du bør følge med på

Oppdager du kreft tidlig, slipper du ofte unna med mindre omfattende behandling og har større muligheter for å bli kreftfri. Symptomene nedenfor kan være tegn på andre ting enn kreft, men som likevel bør sjekkes ut.

Normalt: Tarmfunksjonen kan endre seg hvis du endrer kostholdet, stresser, trener eller sitter mye stille. Noen medisiner kan gi forstoppelse eller løs mage. Smertestillende er et vanlig eksempel her.

Gå til lege hvis du: Opplever magesmerter, endringer i tarmen eller avføringen fra slik du pleier å ha det. Vær spesielt oppmerksom på:

• Blod i avføringen
  • Forandringer i avføringen, som for eksempel diare eller forstoppelse
  • Følelse av at tarmen ikke tømmes ordentlig ved avføring
  • Luft i tarmen, følelse av å være oppblåst
  • Vekttap uten klar årsak

Normalt: Det er normalt å ha føflekker på kroppen, og de vil endre seg med alderen. Be partner eller en venn om å følge med på føflekker på ryggen, hvis du har mulighet til det.

Gå til lege hvis:

• En ny flekk eller en du har fra før, forandrer form og farge, blir større eller tykkere, får ujevne kanter eller endrer farge (ofte brunsvarte partier)
  • En føflekk klør, blør eller danner et sår som ikke vil gro

Følg også med på:

• Sår i huden som blør lett og ikke gror
  • Rødlig hudfortykkelse med kløe/ubehag
  • Misfargede knuter som vokser
  • Eksemlignende utslett med skorper som faller av og dannes på nytt.

Disse symptomene kan være tegn på føflekkreft (melanom) og ikke-melanom hudkreft.

Normalt: Kjenn på testiklene med jevne mellomrom slik at du vet hvordan testiklene dine normalt kjennes.

Gå til lege hvis:

• Du kjenner en kul i testikkelen. Testikkelkreft oppstår vanligvis bare i den ene testikkelen
  • Testikkelen endrer størrelse eller kjennes tyngre ut
  • Testikkelen kjennes hardere ut enn den andre
  • Får lettere smerter eller ømhet i testikkelen
  • Forstørrelse av brystkjertlene, ømhet eller smerter i brystene, kan også være et symptom på testikkelkreft

Normalt: Urinen skal ha en frisk, lys og gul farge.

Gå til lege hvis du har:

• Blod i urinen
  • Tynn og svak urinstråle
  • Hyppig vannlating
  • Vanskeligheter med å tømme blæren

Normalt: De fleste av oss blir forkjølet med hoste og heshet av og til. Noen har også lett for å få bronkitt med hoste.

• Hoster opp blod
  • Får hoste, heshet eller sår hals som ikke er knyttet til infeksjoner
  • Har tungpust uten klar årsak
  • Har flere infeksjoner i løpet av et år eller kortere tid, som for eksempel lungebetennelse

Normalt: De aller fleste menn får forstørret blærehalskjertel (prostata) med årene. Det fører til at du må oftere på do, også om natten.

Gå til lege hvis du:

• Har tynn og svak urinstråle
  • Hyppig vannlating og vanskelig for å tømme urinblæren
  • Opplever forstyrret nattesøvn.

Det er lurt at du jevnlig følger med på eventuelle endringer på penis.

Gå til lege hvis:

Du får endringer på penishodet eller i forhuden, som:

• Hudforandringer
  • Skorpe eller et sår
  • Vortelignende utvekst

Normalt: Det er normalt å ha litt uregelmessig menstruasjon eller utflod i perioder.

Når du skal gå til lege: Hvis du har unormale blødninger mellom menstruasjonene, ved samleie eller etter overgangsalder. Hvis du har blodig og illeluktende utflod eller smerter i underlivet, magen eller korsryggen, enten spontant eller ved samleie. Gynekologisk kreft gir sjelden symptomer i tidlig stadium. Gynekologisk kreft omfatter eggstokk, eggleder, livmorlivmorhals, skjede, klitoris eller i indre og ytre kjønnslepper.

Normalt hos kvinner: Alle bryst er forskjellig. Brystene kan kjennes småknudret ut, og kan også være ømme i forbindelse med menstruasjon. Regelmessig egenundersøkelse av brystene er viktig for å oppdage eventuelle endringer tidlig. Slik undersøker du brystene dine.

Gå til lege hvis: Du oppdager en kul eller andre forandringer i brystene. Les mer om hva du skal se og kjenne etter her.

Menn kan også få brystkreft (Brystkreftforeningen) selv om dette er sjeldent. Forstørrelse av brystkjertlene, ømhet eller smerter i brystene, kan også være et symptom på testikkelkreft. Det er lurt å se og kjenne på brystene for å oppdage eventuelle endringer tidlig.

Gå til lege hvis:

• Du oppdager en kul, særlig nær sentrum av brystet, tett opp til brystvorten
  • Brystvorten trekker seg innover
  • Et sår på brystet ikke vil gro
  • Har hovne lymfeknuter i armhulen

Normalt: Det kan oppstå kuler både i bløtvev (muskler, fettvev og blodkar) og knokler (skjelettet). Mange er ufarlige, men bør likevel undersøkes. Lymfeknuter kan hovne opp når du har en infeksjon eller betennelse. En hoven lymfeknute kjennes som en klump under huden.

• Du oppdager en ny kul
  • En lymfeknute er hoven over noe tid uten at det er en åpenbar årsak til det.
    Vær særlig oppmerksom på lymfeknuter på halsen, i armhulene og lysken

Normalt: «Alle» får vondt i ryggen en gang i blant. Det kan være en overbelastet muskel, en muskelstrekk eller skiveutglidning, for eksempel.

Gå til lege hvis du:

• Får en ryggsmerte som ikke vil gi seg over noe tid. Ryggsmerter kan i verste fall kan skyldes kreft. Har du hatt kreft tidligere, bør du være særlig oppmerksom.

Normalt: De fleste av oss kan oppleve litt smerter av og til. Det kan for eksempel være muskelsmerter, leddsmerter og hodepine.

Gå til lege hvis du:

• Har plagsomme smerter, får ny smerte som ikke vil gi seg eller har smerter uten en klar årsak.

Gå til lege hvis du opplever slike plager over noe tid, og uten klar årsak.

Vårt råd: Kontakt lege ved forandringer i kroppen

Følg med på forandringer i kroppen. Symptomer på kreft kan godt være tegn på andre, ufarlige sykdommer, men hvis endringer varer i over tre uker, bør du oppsøke lege og få det undersøkt. Lær deg faresignalene.