Hopp direkte til meny Hopp direkte til meny Hopp direkte til innhold Hopp direkte til Søk

Tannlegeutgifter

Mange kreftpasienter får behov for tannbehandling som følge av sykdommen og behandlingen. Du kan ha rett til støtte til tannbehandling fra Helfo.

Det er 15 ulike sykdommer, skader eller tilstander som kan gi rett til støtte til tannbehandling fra Helfo. For kreftpasienter er et særlig fire som kan være aktuelle. Det er tannlegen som vurderer om du kan få støtte.

Gjeldende regler for kreftpasienter

1. Kreft i munnhulen, tilgrensende vev eller i hoderegionen for øvrig.

Dette gjelder både primærsvulster, spredning og andre sjeldne krefttilstander som direkte påvirker munnhulen/kjevene. I tillegg til diagnose, må sykdommen eller behandlingen av denne ha ført til behov for tannbehandling.

Utgiftene dekkes etter honorartakstene.

2. Infeksjonsforebyggende tannbehandling ved særlige medisinske tilstander.

Dersom infeksjonsspredning fra munn/kjeve/tenner kan innebære en alvorlig og livstruende risiko kan det gis støtte til nødvendig infeksjonforebyggende tannbehandling ved følgende medisinske tilstander og behandlinger:

• hjerteoperasjon
  • dialysebehandling
  • organtransplantasjon og ved etterfølgende immunsuppressiv behandling
  • beinmargstransplantasjon
  • stamcellebehandling
  • høydose cellegiftbehandling
  • HIV/AIDS
  • kreftpasienter med skjellettmetastaser i forbindelse med behandling av benmodulerende medikamenter (for eksempel Zometa)
  • strålebehandling mot kjevene ved kreftsykdom og/eller ved
  • etablert medikamentassosiert kjeveosteonekrose

I tilfeller der tenner har blitt fjernet som ledd i den infeksjonsforebyggende behandlingen, kan det også gis støtte til nødvendig rehabilitering.

3. Hyposalivasjon (munntørrhet)

Dersom munntørrhet har medfører økt kariesaktivitet, kan det ytes støtte til tannbehandling. Det må foreligge dokumentasjon på hyposalivasjon (munntørrhet) over tid og at dette har medført økt kariesaktivitet. Tilstanden må som hovedregel ha vart minimum ett år.

Legemidler som blant annet cellegift er den vanligste årsaken til munntørrhet. Det å ta et legemiddel som kan gi munntørrhet er imidlertid ikke god nok dokumentasjon for å få støtte etter denne bestemmelsen.

Utgiftene dekkes etter refusjonstakstene.

4. Nedsatt evne til å ivareta tannhelsen

Personer som har sterkt nedsatt evne til å ivareta tannhelsen over tid som følge av varig sykdom og/eller varig nedsatt funksjonsevne kan få støtte til tannbehandling.

Hvordan søker jeg?

Det er tannlegen som vurderer om du har rett til støtte fra Helfo. Tannlegen trenger ofte en legeerklæring eller uttalelse fra kreftlege eller annen spesialist for å kunne gjøre en riktig vurdering.

Støtte til tannbehandling gis etter offentlige takster. Takstene er ofte lavere enn de prisene tannlegene tar. Det vil si at «full dekning» ikke alltid betyr at hele tannbehandlingen dekkes, og du må regne med å betale noe selv. Det kan i tillegg være store prisforskjeller hos de ulike tannlegene. Forbrukerrådet har en nettportal for sammenligning av tannlegepriser. Du kan be om et prisoverslag fra tannlegen, eventuelt flere tannleger før du bestemmer deg.

Dersom tannlegen har avtale om direkte oppgjør med Helfo betaler du kun mellomlegget (egenbetalingen). De fleste tannleger har en slik avtale.

Dersom tannlegen ikke har avtale om direkte oppgjør må du selv legge ut selv og søke om refusjon i etterkant. Det er tannlegen som søker på vegne av deg. Søknadsfristen er seks måneder etter avsluttet behandling. Dersom det er flere behandlinger over tid bør du derfor søke underveis.

Det er mulig å få støtte til tannbehandling i annet EU/EØS land på samme vilkår som i Norge.

Dersom du har spørsmål kan du kontakte Helfo/veiledningstelefonen 800HELSE på telefon 800 43 573. Du finner også informasjon om tannbehandling og rettigheter på helsenorge.no.

Tannlegeforeningen har også pasientinformasjon på sine nettsider samt en informasjonstjeneste "Tannlegen hjelper deg" (se pasientinformasjonen for kontaktinformasjon og åpningstider).

Offentlig tannhelsetjeneste

Noen grupper kan ha rett til gratis tannbehandling fra den offentlige tannhelsetjenesten der de bor eller oppholder seg:

• Barn opp til 18 år får dekket tannbehandling med unntak av tannregulering.
  • Ungdom 19 - 20 år får dekket 75 % av tannbehandlingen.
  • Personer på institusjon eller som mottar helsetjenester i hjemmet i mer enn tre måneder.
  • Psykisk utviklingshemmede får dekket tannbehandling med unntak av tannregulering.
  • Flyktninger og asylsøkere på statlig mottak kan få dekket nødvendig akutt tannbehandling.
  • Innsatte i fengsel kan få dekket nødvendig akutt tannbehandling.
  • Rusmiddelmisbrukere i institusjon eller som er under LAR-behandling.

Snakk med kommunen din om du kan ha rett til gratis tannbehandling.

Har du dårlig råd kan du søke NAV om økonomisk sosialhjelp til tannbehandling.

Økonomisk støtte fra Kreftforeningen

Du som har dårlig økonomi som følge av sykdom og behandling kan få innvilget økonomisk støtte fra Kreftforeningen.

Klage

Du kan klage på vedtaket fra Helfo. Det er også mulig å klage på tannbehandlingen du har mottatt.