1. Vær tobakksfri

Å ikke røyke er det viktigste du kan gjøre for å redusere risikoen for kreft. Det er aldri for sent å slutte. All tobakksbruk er helseskadelig. Unngå å utsette andre for passiv røyking.

2. Ha en sunn kroppsvekt

Ved å ha en normal kroppsvekt kan kreftrisikoen reduseres. Et sunt kosthold og regelmessig fysisk aktivitet gjør det lettere å unngå overvekt.

3. Ha en fysisk aktiv hverdag

Fysisk aktivitet kan minske risikoen for flere kreftformer. Begrens tiden du sitter stille. Det beste er å være litt i aktivitet hver dag, helst 30 minutter, slik at du blir varm og får økt puls.

4. Spis sunt og variert

Et sunt og variert kosthold kan redusere risikoen for kreft. Spis rikelig med fullkorn, grønnsaker, belgfrukter, frukt og fisk. Velg magre meieriprodukter. Begrens mengden bearbeidet og rødt kjøtt, og mat og drikke med mye salt, sukker og fett.

5. Drikker du alkohol, bør du drikke lite

Jo mindre alkohol du drikker, jo lavere blir risikoen for kreft. Det er den totale mengden alkohol som betyr noe, ikke om du drikker mye i helgen eller litt hver dag. Det er en myte at alkohol er godt for helsen.

6. Nyt sola uten å bli solbrent

Følger du solrådene, har du betydelig lavere risiko for føflekkreft og annen hudkreft. Unngå solforbrenning og solarium. Begrens tiden du er i sterk sol, og beskytt deg når du er ute i sola.

7. Beskytt deg mot kreftfremkallende stoffer

I yrker hvor du er utsatt for farlige stoffer, har du økt risiko for å utvikle kreft. Sjekk advarselsmerkinger og følg anbefalinger for beskyt­telse.

Radon øker risikoen for lungekreft, særlig hvis du røyker. Huseiere anbefales å måle radon, og gjøre tiltak hvis verdiene er over anbefalt grense.

8. Følg vaksinasjonsprogrammet

HPV-vaksinen kan forebygge flere kreftformer. Jenter og gutter bør ta vaksinen når de får tilbud om dette i 7. klasse.

9. Delta i screeningprogram

Masseundersøkelser (screening) kan avdekke forstadier til kreft eller kreft i tidlig fase. Kvinner på 50 til 69 år bør møte opp til mammografi når de får tilbudet. Kvinner på 25 til 69 år bør avtale tid hos legen for livmorhalsprøve når de får påminnelse.

10. Kontakt lege ved forandringer i kroppen

Følg med på forandringer i kroppen. Du bør kontakte lege dersom du oppdager endringer som en kul, unormale blødninger, en føflekk som forandrer seg, klør eller blør, eller du føler deg unormalt sliten.

 


For kvinner: Amming reduserer mors risiko for brystkreft, og hormonbehandling i overgangsalderen kan bidra til en liten økning i risikoen for visse kreftformer.