Organisering, arbeidsgrupper i Stafett for livet og nyttige dokumenter

På denne siden finner du en oversikt over organiseringen av Stafett for livet, arbeidsgruppenes oppgaver, relevant materiell og dokumenter som kan være nyttige i arbeidet med stafetten. Scroll nedover siden og klikk på pluss- tegnet på høyre side for å se dokumentene.

en gruppe mennesker som står på en løpebane

Organisering av Stafett for livet

Stafett for livet drives av frivillige i Kreftforeningen. Planleggingen av en helt ny stafett starter ca tolv måneder før selve arrangementet. Dersom stafetten har vært arrangert tidligere, vil planleggingsfasene variere ut fra hvor mye erfaring de frivillige har fra tidligere stafetter og når på året stafettene holdes. Stafettesesongen varer fra mai til og med september. Vi har delt arbeidet inn i fem faser. Tidsbruk i hver fase vil variere.

Ett år med Stafett for livet kan se slik ut:

et kakediagram som viser de forskjellige delene av et ansikt.

Her finner du noen nyttige dokumenter generelt for Stafett for livet.

  • Stafett for livet er et lokalt, frivilligdrevet arrangement i regi av Kreftforeningen.
  • Stafett for livet bidrar til opplysning om kreft og Kreftforeningens arbeid.
  • Stafett for livet arrangeres i tråd med rammene for arrangementet. Disse er like i hele Norge og resten av verden.
  • Navnet på arrangementet er Kreftforeningens Stafett for livet sted.
  • Mange vil vise at de støtter Kreftforeningen og Stafett for livet. Det er derfor viktig at kun godkjente logoer benyttes, i samsvar med retningslinjene for disse.
  • Alle innsamlede midler går til Kreftforeningens formålsarbeid innen forskning, politisk påvirkning, informasjon og helseopplysning, forebygging, internasjonalt arbeid og omsorg til kreftrammede og pårørende.
  • Det er gratis å delta på Stafett for livet.
  • Stafett for livet er et tobakk, alkohol- og rusfritt arrangement.

Les mer om samtykker

Digitalt samtykkeskjema (scrive.com)

Viktig!! For å dele lenken på riktig måte til de som skal signere:
• Høyre-klikk på lenken lenken over og velg «kopier lenkeadresse».
• IKKE kopier lenken som kommer opp når du er inne på selve samtykkeskjemaet. Det blir en unik lenke for økten din som utløper etter noen dager.

Håndbok for frivilige

Håndbok for frivilige

Håndboken for frivillige

Sjekklister arbeidsgrupper

Sjekklister arbeidsgrupper

Samlet oversikt over arbeidsgruppenes oppgaver.


Personvern i Stafett for livet

Alle som er frivillige og ansatte i Kreftforeningen er ambassadører for kreftsaken og er
Kreftforeningens ansikt utad. Vi treffer mange mennesker og noen ganger er de i en sårbar situasjon. At vi er pålitelige er derfor ekstra viktig for alle som representerer Kreftforeningen. Dette innebærer blant annet at de skal sikre at stafettene i sitt distrikt følger Kreftforeningens rutiner og regler for personvern og informasjonssikkerhet, som beskrevet her.

  • Hver stafett har en egen e-postadresse for stafettleder, fighterleder og lagleder.
  • Av personvernhensyn er det viktig at det kun er disse e-postadressene som brukes i kommunikasjonen med fightere og deltakere, samt oppgis i markedsføring og informasjon om stafettene på nettsider, Facebook-sider og i alt markedsmateriell.
  • Det er kontaktperson i Kreftforeningen som får opprettet eller endrer tilgang til adressene.
  • Kreftforeningen «eier» e-postkontoene, og følger Kreftforeningen sine rutiner for e-posthåndtering (for eksempel bytte av passord og sletterutiner som gjennomgås av kontaktpersonen (ansatt).
  • E-posten trenger ikke leses ikke daglig, men jevnlig.
  • E-postene som er laget er:
    • stafettleder.lokalsted@kreftforeningen.no
    • lagleder.lokalsted@kreftforeningen.no
    • fighterleder.lokaltsted@kreftforeningen.no
  • Innlogging skjer via Outlook (office365.com)
  • Last ned guide til hvordan legge til webmail på telefonen:
    • Android (lenke)
    • Iphone(lenke)
  • Dersom en frivillig slutter, eller av andre grunner ikke lenger skal ha tilgang til e-postkontoen, er det kontaktpersonen (ansatt) som har ansvar for å sørge for at tilgangen fjernes eller endres til ny frivillig som overtar.

All påmelding til Stafett for livet skal skje via påmeldingsløsningen (stafettforlivet.no).

På grunn av personvern skal ikke påmelding foregå via e-post direkte til lagleder eller fighterleder.

Dersom vi skal kunne kontakte årets deltagere før neste stafett, må de ha godkjent dette ved et samtykke i forbindelse med årets påmelding (avkryssingsboks 1 i påmeldingskjema). Deltagerne har også mulighet for å samtykke til å motta Kreftforeningens nyhetsbrev (avkryssingsboks 2).

Lag og deltagere:
Ledere for laggruppen har tilgang til påmeldingsløsningen (administratorer). De kan kun se sin respektive stafett. Kontaktpersonene i Kreftforeningen kan se alle stafettene.
Gjennom påmeldingsløsningen kan lederen for laggruppen kommunisere med lagkapteinen og lagdeltakerne, og gi dem beskjeder og informasjon knyttet til stafetten.
lagleder.lokaltstednavn@kreftforeningen.no skal brukes ved innlogging i påmeldingsløsningen for lag.

Fightere:
Fightere er de som har eller har hatt kreft, og som ønsker å delta som fightere under stafetten.
Det er mulig å melde sin interesse som fighter via påmeldingsløsningen på nettsidene.
Lederne for fightergruppene har tilgang til å få oversikt og kontaktinformasjon til fightere for sin stafett, og har ansvar for å ta kontakt med og følge opp fightere som melder interesse via påmeldingsløsningen. Kontaktpersonene i Kreftforeningen kan se alle stafettene. Det skal ikke deles og lagres sensitiv informasjon, for eksempel om sykdom per e-post eller i påmeldingsløsningen.

Vær ekstra varsom med personopplysninger i denne deltakergruppen, da navn sammensatt med gruppetilhørighet kan gi sensitive opplysninger (helseopplysninger).
Fighterleder.lokaltstednavn@kreftforeningen.no skal brukes ved innlogging i påmeldingsløsningen for fightere.

  • På nettsidene til Stafett for livet side står det generell informasjon om arrangementet, og en oversikt over hver stafett lokalt med kontaktinformasjon til stafettleder, lagleder og fighterleder. Det er også en lenke til påmeldingsløsningen for lag og fightere.
  • Kontaktinformasjonen som skal brukes på denne siden er de nevnte e-postadressene:
    • stafettleder.lokalsted@kreftforeningen.no
    • lagleder.lokalsted@kreftforeningen.no
    • fighterleder.lokalsted@kreftforeningen.no
  • Det skal ikke sendes sensitiv informasjon på e-post til disse adressene, noe det kan opplyses om til deltakerne på nettsiden.

Innen én måned etter gjennomført stafett skal det alltid ryddes og slettes. Dette gjelder i alle e-postbokser, SMS/telefoner, og i Stafett for livet sin påmeldingsløsning. Det er gruppelederen ved hver stafett som har ansvaret for at dette gjøres.
Kontaktpersonen (ansatt) har ansvar for å informere og følge opp stafettledelsen, slik at sletterutiner blir fulgt og annen rydding blir gjort innen fristen.

Personopplysninger som Kreftforeningen mottar i forbindelse med stafettene skal ikke deles med andre. Ved spørsmål om personopplysninger/data, skal Personverngruppen i Kreftforeningen kontaktes via din kontaktperson.

Arbeidsgruppene i Stafett for livet

Stafetten ledes av en stafettleder. Det er stafettleder som hovedsakelig er bindeleddet mellom stafetten og Kreftforeningen, i tillegg til å ha det overordnede blikket for sin stafett og sørge for god informasjonsflyt og samarbeid mellom arbeidsgruppene.

Det er seks ulike arbeidsgrupper som hver har ansvar for sine oppgaver. Hver gruppe ledes av en gruppeansvarlig. Stafettleder/nesteleder og gruppeansvarlige utgjør stafettens styringsgruppe.

Det anbefales at styringsgruppen har jevnlige møter for å sikre god informasjonsflyt og godt samarbeid. Arbeidsgruppene har møter etter behov.

Alle gruppene er like viktige, og mange av arbeidsoppgavene kan flyte litt over i hverandre. Derfor er det viktig å ha god dialog og godt samarbeid og ikke jobbe hver for seg.

en blå og hvit plakat med ord på.
Organisering i Stafett for livet

Stafettleder/nestleder

Stafettleder har hovedansvar for planlegging og gjennomføring av stafetten lokalt, med fokus på å
lede og koordinere styringsgruppen. Nestleder bistår stafettleder i dette arbeidet. Stafettleder rekrutteres av Kreftforeningen, eventuelt i samarbeid med tidligere stafettleder.

Last ned sjekkliste for arbeidsoppgaver (pdf). Sjekklisten er ment som en støtte og inspirasjon til ditt arbeid.

Hovedoppgaver:
• Rekruttere, lede og koordinere frivillige i styringsgruppen.
• Legge en enhetlig plan for Stafett for livet-arrangementet.
• Bistå økonomiansvarlig med å lage budsjett for Stafett for livet-arrangementet.
• Holde kontakt med kontaktpersonen fra Kreftforeningen.
• Sørge for at alle bidragsytere mottar en takk.
• Evaluere arrangementet.

Last ned sjekkliste for nestleders arbeidsoppgaver (pdf). Sjekklisten er ment som en støtte og inspirasjon til ditt arbeid.

Hovedoppgaver:
• Bistå stafettleder med å rekruttere og koordinere frivillige i styringsgruppen.
• Bistå økonomiansvarlig med å lage budsjett for Stafett for livet-arrangementet.
• Sørge for at arrangmentet gjennomføres i henhold til retningslinjene.
• Bistå stafettleder med evalueringen av arrangementet.

Lag

Laggruppen har hovedansvar for å rekruttere lag til å melde seg på stafetten. Alle frivillige i stafetten bør og kan være med å rekruttere lag, uavhengig av hvilken arbeidsgruppe de tilhører. Ettersom det er gratis å delta på Stafett for livet er det også laggruppens oppgave å inspirere lagene til å lage
aktiviteter hvor de samler inn penger til Kreftforeningen, for eksempel gjennom Kreftforeningens digitale innsamling og aktiviteter i lagteltene.

Last ned utfyllende sjekkliste for oppgaver (pdf). Sjekklisten er ment som en støtte og inspirasjon til ditt arbeid.

Stafett for livet er bygd opp rundt lagene, og lagene er selve symbolet på at lokalsamfunnet står sammen som et fellesskap. Rekrutering av lag og holde dem løpende oppdatert er derfor en av de viktigste oppgavene for en vellykket stafett.

Hovedoppgaver:

  • Rekruttere og holde kontakt med lag for å delta på Stafett for livet.
  • Opprett et «åpent lag» til de personer som ikke selv kan stille med et lag, men som gjerne ønsker å delta i stafetten.
  • Planlegge og avholde lagkapteinsmøter.
  • Sørge for at alle lag er påmeldt og får oppdatert informasjon.
  • Takke bidragsytere i etterkant av arrangementet.
  • Inspirere lagene til å lage aktiviteter hvor de samler inn penger til Kreftforeningen, for eksempel gjennom Kreftforeningens digitale bøsser (digital innsamling) og aktiviteter i lagteltene.

  • Dere finne forslag til informasjonsbrev til lag i Merkevarebanken (krever innlogging).
  •  Praktisk informasjon/ofte stilte spørsmål 
    • Huskeliste 
    • Lagkapteinens rolle og oppgaver 
    • Rammene rundt Stafett for livet 
  • Praktisk informasjon 
    • Påmelding av et lag 
    • Informasjon om kjøp av telt  
    • Priser og kjøpested/kontaktperson 
  • Inn/ut-transport  
    • Tider der det er lov å frakte materiell med bil før/under arrangementet 
  • Oppsett av telt (lokasjon) 
    • Oversikt over hvor teltene skal plasseres (kart?) 
    • Private telt 
    • Bestilte telt 
    • Campingvogn?
    • Scene? 
  • Stafett for livet t-skjorte 
    • Priser og kjøpested 
  • Lysposer og lysseremoni 
    • Priser og kjøpested, informasjon om lysseremoni  
  • Sponsorer/rundesponsor
    • Kontrakter 
    • Min innsamling 
  • Logo 
    • Vi støtter- logo 
    • Informasjon om bruk av logo
  • Kontaktinformasjon 
    • Til gruppeledere, Stafettleder, Nestleder, Økonomiansvarlig, Kreftforeningen 

Kommer!

Økonomi

Økonomigruppen skal holde orden på inntekter og utgifter for hele arrangementet, og ha oversikt over sponsorinntekter og donasjoner som gis til stafetten. Det er et mål å holde kostnadene så lave som mulig, og at stafettene forsøker å få varer og tjenester sponset der det lar seg gjøre.

Last ned utfyllende sjekkliste for oppgaver (pdf). Sjekklisten er ment som en støtte og inspirasjon til ditt arbeid.

  • Lage budsjett for sin lokale stafett.
  • Ha oversikt over alle inngående og utgående fakturaer, transaksjoner og donasjoner.
  • Skaffe støttespillere og donasjoner (varer, tjenester, kapital) til den lokale stafett.
  • Følge opp og takke støttespillere.
  • Sørge for å utarbeide nødvendig sponsormateriell, i henhold til Kreftforeningens maler.
  • Takke bidragsytere i etterkant av arrangementet.
  • Salg av t-skjorter.
  • Sette deg inn i og bruke administrative løsninger som benyttes av Kreftforeningen (Semine, Vipps og Digital Innsamling).
  • Støtte stafettleder/nestleder og ha dialog med gruppeansvarlige i forhold til økonomiske forhold.

Forslag til skriv ang fakturering:

Til X AS

Vi ønsker faktura i EHF-format til følgende org.nr.:
951 812 528

Dersom dere ikke har mulighet til å sende i EHF-format, kan faktura sendes i PDF-format til følgende epost-adresse (kun én faktura i hver PDF/epost):951812528@semine.net

Faktura må merkes med bestillers navn i referansefeltet.
Kreftforeningen (+ditt fylke)
postboks 4 Sentrum,
0101 Oslo
Mrk: Bærernummer til den gjeldende stafetten

  • 40100 Stafett for livet nasjonal
  • 40101 Stafett for Livet, Randaberg
  • 40102 Stafett for Livet, Harstad
  • 40103 Stafett for Livet, Askøy
  • 40104 Stafett for Livet, Ringsaker
  • 40105 Stafett for Livet, Karmøy
  • 40107 Stafett for Livet, Sandefjord
  • 40108 Stafett for Livet, Kristiansand
  • 40109 Stafett for Livet, Gjøvik
  • 40110 Stafett for Livet, Trondheim
  • 40114 Stafett for Livet, Tromsø
  • 40115 Stafett for Livet, Odda
  • 40116 Stafett for Livet, Ålesund
  • 40118 Stafett for Livet, Arendal
  • 40120 Stafett for Livet, Førde
  • 40121 Stafett for Livet, Fredrikstad
  • 40122 Stafett for Livet, Mandal

Basar/lotteri under stafettene
Mange lag ønsker å støtte stafettene gjennom å arrangere ulike lotteri. Vi i
Kreftforeningen er selvsagt svært takknemlig for slike innslag, da det medfører
gode inntekter til kreftsaken. Samtidig må vi understreke noe veldig viktig om hvordan lag kan gjennomføre dette. Dette bør alle frivillige i stafetten være klar over.

–> Lotteritilsynets regler for smålotteri viser at det er en grense på 200 000,- for hva
hver enkelt organisasjon kan motta av støtte per kalenderår.

–> Det betyr at Kreftforeningen ikke kan benytte seg av smålotteri, da vi totalt mottar høyere beløp inn fra stafettene enn denne grensen.

–> Når lag ønsker å bruke denne muligheten for å skape inntekter, må vi be dem bruke basar, og ikke lotteri. Ved å bruke basar vil Kreftforeningen ikke falle under de samme kravene fra Lotteritilsynet. Samtidig følger visse regler for hvordan dette kan gjennomføres.

Hvorfor vi ikke kan bruke smålotteri?
Kreftforeningen henstiller alle stafetter til å bruke basar og at det er dette vi
kommuniserer til alle lag.

Basar medfører at Kreftforeningen ikke må sende inn forespørsel om og
rapport i etterkant på alle stafetter i 2022.

Vi passerer 200 000 kroners- grensen som sier at det ikke er lov med smålotteri

For å registrere ett lotteri må man ha organisasjonsnummer. Det har ikke
lagene som stiller på stafetten.

Hvordan gjennomføre en basar?

1. Dere kan holde basar uten tillatelse når inntektene går til et bestemt
formål.

Kreftforeningen trenger ikke orienteres i forkant eller rapportere til
Lotteritilsynet i etterkant når man bruker basar.

2. Dere må gjennomføre arrangementet i løpet av en dag, og dere har ikke lov
til å selge lodd på forhånd.

Når man bruker basar kan man ikke selge noen lodd før selve
arrangementsdagen. Dette vet vi er en av utfordringene med denne
løsningen, men vi oppfordrer alle til å finne en løsning hvor alt salg er i
løpet av de 24 timene stafetten varer.

3. Hvert enkelt lodd kan ikke koste mer enn fem kroner. Verdien av den enkelte
gevinsten kan ikke være over 8000 kroner regnet etter vanlig utsalgspris.

4. Samlet gevinstverdi for en basar må ikke overstige 40 000 kroner.

5. Gevinstene må trekkes samlet og når loddkjøperene er til stede. Dette betyr
at loddsalg og trekning må skje på samme arrangement.

Vi kan ikke garantere at alle er der gjennom alle 24 timer, men trekningen
må da foregå før arrangementet er over, og så må man varsle vinnere via
f.eks. SMS.

F. Dere kan ikke overlate gjennomføring av basaren til medhjelper mot betaling.

G. Loddsalg med umiddelbar gevinst, kalt lynlotteri, kan benyttes ved basar.

H. Hvis man har kakelotteri regnes det også som basar.
Pass på å følge de samme forsetningene med kun salg og trekning under arrangementet, dvs. også som basar. Husk å kalle dette for kakebasar.

Rammer for salg og distribusjon av t-skjorter til Stafett for livet.
For å sikre gode rammer for innkjøp/sponsing, salg og distribusjon av t-skjorter til de ulike stafettene har vi utarbeidet et felles skriv som gir dere noen felles rammer. Det kan være ulike måter å gjøre det på, men det er viktig å hele tiden tenke på at dette skal gi penger til stafetten. Ønsket er at hver styringsgruppe/sponsorgruppe inngår en avtale med den lokale butikken/sponsoren som skal stå for salg/utdeling av t-skjorter.
Ettersom det legges opp til individuelle avtaleinngåelser med lokale aktører for trykk og salg av profileringsartikler (herunder t-skjorter), ønsker økonomisjef i Kreftforeningen, Lene Songe-Møller, og involveres i avtaleutforming. Det kan blant annet vært avgiftsmessige forhold som bør avklares før avtalen inngås. Hvis man ikke får en avtale med en sportsbutikk, kan være et profilbyrå eller liknende som både leverer t-skjorte, flyers, brosjyre, skilt og annet man evt. trenger.

Forslag på samarbeid med sportsbutikk:

  1. Butikken donerer inntil 500 t-skjorter til stafetten. For denne donasjonen vil butikken motta en sponsorpakke som omtaler konkret hva butikker får igjen for beløpet.
  2. Butikken donerer 150 t-skjorter til stafetten, som skal gis til frivillige og fightere under
    arrangementet. Videre donerer butikken ett beløp, fra sin andel, per solgte t-skjorte.
  3. Butikken donerer inntil 100 t-skjorter til stafetten. Videre donerer de ett fast beløp som den enkelte stafett og butikk enes om. Dette er spesielt gjeldende før 2022 ifm stafetter som har nok t-skjorter til frivillige og fightere.

Hva må butikken binde seg til?

  • Innkjøp av t-skjortene i den fargekode som vi bruker på våre t-skjorter
  • Lagerbeholdning – rask leveringstid
  • Betaling og utdeling av t-skjorter til lagene
  • Bruk av logoer slik reglene våre tilsier
  • Utsalgspris på t-skjorten kan være 130,- hvor 30,- går til Kreftforeningen.
  • Hvis butikken i tillegg ønsker å donere ett fast beløp per solgte t-skjorte (når stafett for livet
    logo brukes) til lag anbefaler vi at totalt 50,- går til Kreftforeningen.
  • Butikken bruker sitt utstyr til å trykke/sette på slike logoer uten kostnad til Stafett for livet og hvis mulig at de stiller ut enkelte produkter i butikk.
    Vi anbefaler å bestille løpende og å få lag til og bestille i god tid. (Alle lag har mulighet til å bruke logo-fil). Ta høyde for at t-skjorter muligvis ikke kan brukes til neste år hvis navn på sponsorer endrer seg.

Hva binder Kreftforeningen seg til?

  • Skaffe dem logo fil som butikken trenger til trykking
  • Sørge for at butikk blir presentert på og under stafetten i henhold til sponsoravtale man har inngått
  • Oppfordre lag til å gå til denne butikken for å skaffe t-skjorte uansett om man skal kjøpe vår lilla eller sin egen.

Praktisk om t-skjortene:
Farge: T-skjortene skal være fargekode lilla farge pantone 2607 med hvitt trykk.
Basic t-skjorte: Husk at t-skjorten må være NO Brand, dvs. at det kan ikke være en t-skjorte med en leverandørs egen logo, ala NIKE, Adidas, Umbro etc.
Hvordan skal logoer trykkes på: Venstre bryst: Stafett for livet logo
Venstre arm: Kreftforeningen / Global Relay For Life
Høyre arm: Logo for sponsorer, lokalsportsbutikk (t-skjortesponsor), Pelican Rouge og andre sponsorer som gir verdier over for eksempel. kr. 50.000,-.
Rygg: Kommer blank, og her kan lagene få trykket på lagnavn. Dette trykket gjøres lokalt og lag betaler selv.

  1. Last ned mal til støttespilleravtale (docx)
  2. Under er tekst som dere kan kopiere og sende til de som skal bruke støttespillerlogoen. (Støttespillerlogoen finner dere i Merkevarebanken.)

Retningslinjer for bruk av støtteemblem Kreftforeningens Stafett for livet /årstall/

Kreftforeningen er en frivillig organisasjon som baserer sitt arbeid på gaver og innsamlede midler. Kreftforeningens stafett for livet er et årlig arrangement som arrangeres over hele landet. Lag bestående av familier, venner, skoler, foreninger, arbeidsplasser og andre deltar i en 24 timer lang stafett. Bak hvert lag er det en historie – et menneske som laget vil støtte eller minnes. Gjennom Stafett for livet ønsker mange å støtte Kreftforeningens arbeid.  

Vi setter stor pris på initiativ slik det dere har vist. Vårt omdømme er den viktigste verdien vi har når vi ber om støtte. Det følger derfor et ansvar for ikke å skade vårt omdømme når du / dere nå får tilgang til å bruke vårt støtteemblem i forbindelse med Stafett for livet. Derfor har vi laget noen enkle retningslinjer for bruk av emblemet.  

Tusen takk for innsatsen og initiativet! 

  • xx har med dette fått tillatelse til å bruke emblemet i forbindelse med xx hvor han/hun/laget/annet støtter Kreftforeningens Stafett for livet i xx. Emblemet kan benyttes på Facebook, hjemmesider og i bedriftens email signatur i forbindelse med stafetten i /ÅRSTALL/. 
  • For bruk av emblemet i andre sammenhenger eller med andre produkter / prosjekter skal dette avtales med Kreftforeningen.  
  • Dette emblemet skal synliggjøre deres frivillige innsats og eller økonomisk støtte for Kreftforeningen. Vær derfor forsiktig med tekst og lignende i forbindelse med emblemet; pass på at det er dere som blir oppfattet som avsender av budskapet, og ikke Kreftforeningen.  
  • Tenk på at når dette emblemet benyttes, så knytter folk en link mellom dere og Kreftforeningen. Unngå derfor så langt mulig å opptre i strid med våre formål når dere har emblemet på. Har dere eksempelvis en vest med emblemet på, så ta den av dersom du f.eks. skal ta en røyk, da dette strider mot våre anbefalinger.  
  • Enkeltelementer fra emblemet kan ikke tas ut / emblemet kan ikke splittes opp – det skal kun brukes i sin helhet.  
  • Utforming og farger skal ikke endres uten skriftlig godkjenning fra Kreftforeningen. 
  • Vi anbefaler at emblemet legges på en nøytral eller ensfarget bakgrunn. Dette kun ut fra et estetisk synspunkt.  
  • Logoen kan ikke sendes til tredjeparter, men skal kun brukes av aktører som har inngått avtale og fått den tilsendt direkte fra oss. 

Kommunikasjon og synlighet

Kommunikasjonsgruppen skal sørge for å få informasjon om Kreftforeningens Stafett for livet ut i lokalmiljøet, gjennom å lage godt og engasjerende innhold til den lokale stafett sin Facebook-siden, og få på presseoppslag i lokale aviser, tv – og radiokanaler. De har også ansvar for å lage plakater, flyers og annet trykket materiell som stafetten har behov for, og øvrig lokal markedsføring.

Last ned utfyllende sjekkliste for oppgaver (pdf). Sjekklisten er ment som en støtte og inspirasjon til ditt arbeid.

Hovedoppgaver:

  • Lage en plan for hvordan dere skal synligjøre arrangementet lokalt.
  • Ha ansvar for arrangementets Facebook-side
  • Sørge for at arbeidsgruppene har trykt materiell de har behov for.
  • Sørge for kontakt med presse.
  • Takke bidragsytere i etterkant av arrangementet.
  • Bidra til å skape lokalt engasjement gjennom ulike kommunikasjonskanaler og nettverk

Gode oppslag lokalmedia er viktig for en vellykket stafett. Her finner du noen velprøvde gode råd og tips for å øke sjansene for å få til et større oppslag fremfor en liten artikkel.

Dersom du er usikker på hvordan du går frem når du skal kontakte lokalmedia kan også kontakte kommunikasjonsansvarlig/kontaktperson for din stafett for en prat rundt dette.

I lokalpressen får dere anledning til å fortelle hva Kreftforeningens Stafett for livet er, når det skal være og hvorfor Kreftforeningen arrangerer stafetten.

Alt dette finner du på Stafett for livet

Dette må dere gjøre i forkant:

  • Finn ut hvilke dager den lokale avisa kommer ut og når de har deadline. Noen aviser har kun én utgivelse i uka, mens andre utgis hver dag.
  • Er det noen i den aktuelle avisen som har skrevet om kreft, eller aksjoner for Kreftforeningen (Kreftforeningens innsamlingsaksjon, Rosa sløyfe) før? Noen som har skrevet om deg/dere i andre sammenhenger?
  • Er det noen av dere som kjenner noen som jobber der?
  • Som hovedregel er det stafettleder som skal uttale seg, men her er det selvsagt rom for tilpasninger. Andre i styringsgruppen kan også uttale seg. Bare sørg for at de har nok informasjon.

Innsalget:

  • Tenk gjennom på forhånd hva slags budskap dere vil gi til avisen. Hva er det ved stafetten som gjør at de bare lage denne saken? Hva er målet med saken?

Tilpass sakene etter hvilken fase stafetten er i: Skal dere ha flere frivillige? Skal dere få lag til å melde seg på? Vil dere komme i kontakt med flere fightere?

  • Skriv en kort e-post til redaksjonen i avisen om saken dere ønsker å selge inn.
  • Husk å få med kjernebudskapene om hva Kreftforeningens Stafett for livet er, dersom dette er ukjent for avisen.
  • Send til redaksjonen eller utvalgt journalist med kopi til redaksjonssjef. E-postadressene finner du under ansatte på avisens nettside.
  • Dersom dere ikke får noen respons på e-posten dagen etter dere ringe eller sende sms til journalisten/redaksjonen. NB: Journalister flest jobber mellom kl. 8:30-16:00, så prøv å forhold dere til de tidene.
  • Ikke gi dere før dere har fått et svar! Journalister er vant til å bli mast på J! Men mas bare i vanlig arbeidstid, unngå helger, fridager og kveld- med mindre dere vet at journalisten er på jobb da.
  • Sørg for at der kun er pr-gruppa som i hovedsak har kontakt med lokalmedia. Om andre   arbeidsgrupper/frivillige har gode ideer om mediesaker eller historier, er dette helt topp- men de må alltid snakke med pr/presse-gruppa og avklare hvem som skal ta kontakt. Dette for å hindre at man skaper irritasjon og forvirring i redaksjonen ved at flere ulike personer henvender seg, samt at man unngår dobbeltarbeid.

Personlige historier:

  • Alle aviser vil gjerne ha sterke personlige historier, og det gir ofte gode og store oppslag.
  • Personlige historier er intervjuer/saker hvor en eller flere personer forteller om sin krefterfaring eller historie om hvorfor de skal være med på stafetten.
  • Ikke vær redd for å spørre noen du tenker kan være aktuelle for en sak, men gjør det alltid klart at det er helt greit å si nei. Personer skal aldri føle seg presset til å gjøre dette.
  • Snakk med personen (e) godt i forkant, og forklar dem hva hensikten med saken er og hvordan deres historie kan underbygge budskapet. De må også holde seg til «sakens kjerne».
  • Tilby deg å være tilstede intervjuet.
  • Avklar alltid med journalisten om hva den personlige historien skal bidra med, slik at det ikke blir noen misforståelser om hva som skal fortelles. Eksempel: Hvis saken er å fortelle om hvordan det var å være med som fighter, så skal den personlige historien handle om det, og ikke nødvendigvis gå detaljert inn på krefthistorien til vedkommende.
  • Be om sitatsjekk.
  • Følg alltid opp personen i etterkant. Spør hvordan de synes det var, og send gjerne en takk i form av en blomst eller liknende. Dette kan kontaktpersonen i Kreftforeningen hjelpe til med også.

Intervjuet:

  • Bruk fakta om stafetten som dere finner på Stafett for livet
  • Dere skal ikke uttale dere i det vide og brede om kreft, krefttall, overlevelse etc. Slike spørsmål henviser dere videre til rådgiveren i Kreftforeningen. Dere skal først og fremst snakke om selve stafetten og hva den går ut på
  • Husk at Kreftforeningens stafett for livet først og fremst er en møteplass for alle som er berørt av kreft, eller ønsker å vise sin støtte de som er rammet i lokalsamfunnet.
  • Innsamling til Kreftforeningen kommer i andre rekke og er ikke hovedformålet.

Vi ønsker å unngå overskrifter om «Innsamlingsaksjon til Kreftforeningen», eller liknende. Vi ønsker også å unngå overskrifter som «kreftstafett» eller «kreftprosjekt», eller «arrangement som samler inn penger til kreftsaken».

Det vi ønsker skal kommer frem er at Kreftforeningens Stafett for livet er et arrangement hvor lokalsamfunnet viser sin støtte for alle kreftrammede. Stafetten symboliserer kampen en kreftpasient går igjennom og visualiserer at det alltid bør være noen på banen for den som er syk! Det er fokus på samhold og lagaktiviteter, feire livet og minnes de som har gått bort.

Radio:

  • Det finnes veldig mange lokalradioer der ute, og svært mange har god dekning blant lokalbefolkningen. Ring radiostasjonen og sørg for at deres mest taleføre representanter får komme på radioen og fortelle om stafetten.  
  • Radioen kan være interessert i å lage en «følgetong» som viser flere sider av stafetten, for eksempel gjennom intervju med en frivillig, en fighter, et lag, en sponsor etc.

Noen gode tips:

  • TA EGNE BILDER! Mange lokalaviser er presset på tid, og jo bedre «pakke» dere leverer til avisene jo større sjans for artikkel. En e-post med bilde av dere i stafettledelsen, eller fra tidligere stafetter, navn på alle medvirkende (i styringsgruppa), et par sitater fra dere, kontaktinfo til de som skal uttale seg, tid og sted for stafetten samt pressemelding om stafetten, vil gjøre det veldig enkelt for redaksjonen å lage en sak. Det er meget sannsynlig at jo bedre bilde(r), jo større oppslag.
  • Husk samtykke på bilde dere sender med
  • Det kan være mange gode ideer til ekstra saker blant lag, fightere og de frivillige. Vær på utkikk etter gode historier!  Er det noen lokale bedrifter som har gitt et betydelig bidrag, kan det være nok til en artikkel i lokalavisa.

Kan ikke avisa komme?

  • Ta et godt bilde og skriv ned så mye dere kan om saken, og send på epost.
  • Saken trenger ikke være «ferdig», men send gjerne med noen sitater og fakta.

Etter aksjonen:

  • Følg gjerne opp med resultatene fra stafetten. Hvor mange lag deltok, hvor mange besøkte stafetten, hvor mange runder ble det gått (km, antall rundet rundt jorda, landet på langs etc), hvor mange fightere etc. Kanskje et intervju med noen som deltok, eller stafettleder?

Lykke til med innsalget og ta kontakt hvis dere lurer på noe eller trenger hjelp!

Her kan du laste ned et dokument med flere medieidéer (docx). Merk at mye må tilpasses lokalt, og at dette er ment som inspirasjon. Her er det rom for å bruke fantasien for å få til gode saker i lokalmedia.

Vi skal som hovedregel alltid ha samtykke før vi bruker bilder eller videoer. Les mer om samtykker.

Digitalt samtykkeskjema (scrive.com)

Lagre lenken på telefonen, evt send den til fotograf som skal ta bilder så samtykke enkelt kan undertegnes av de som tas bilde/film av.

Viktig!! For å dele lenken på riktig måte til de som skal signere:
• Høyre-klikk på lenken lenken og velg «kopier lenkeadresse».
• IKKE kopier lenken som kommer opp når du er inne på selve samtykkeskjemaet. Det blir en unik lenke for økten din som utløper etter noen dager.

Gode råd og tips om samtykker:

  • Bilder som viser en eller flere bestemte personer/portrettbilder/er hovedmotiv: Skriftlig samtykke innhentes digitalt.
  • Hvis det gjelder bilder av barn eller andre personer som ikke kan gi gyldig samtykke selv, må foresatte gi samtykke digitalt på disse sine vegne (lenke/QR-kode). Vis ekstra varsomhet når det gjelder barn og fightere.
  • Gruppebilder: Skriftlig samtykke innhentes digitalt av alle som kan identifiseres på bildet.
  • Situasjonsbilder: Aktiviteten eller hendelsen på bildet er det egentlige motivet, som forsamlinger eller hendelser som har allmenn interesse. Hvis man kan kjenne igjen enkeltpersoner, kan man innhente samtykke fra disse. Gjør en avveining utfra motivet.
  • Offentlig personer: Kan ta bilde, men spør gjerne først om det er greit at vi tar et bilde som kan brukes på nettsidene eller stafettens Facebookside.
  • Les mer her: Deling av bilder (datatilsynet.no)

    Live- streaming:
  • Innhenting av samtykke gjelder også for streaming, selv om ingenting lagres. Samtykke kreves for eksempel hvis en eller flere bestemte personer er hovedmotiv, eller man zoomer inn på enkelte som kan gjenkjennes, se punktene over.
  • Skal det streames fra arrangementet, er det fint å informere tidspunkt og dato for når dette skjer til publikum, for eksempel ved å henge opp plakater på synlige steder på stafettområdet.
  • Vis ekstra varsomhet ved barn (strengere vurdering).
  • Les mer om streaming her: Opptak og strømming av idrettsarrangementer for barn (datatilsynet.no)

Generelt:

  • Be om samtykke digitalt før bilder eller film tas.
  • Er du usikker? Innhent samtykke digitalt (samme lenke/QR-kode for alle tilfeller).
  • Husk at et samtykke kan trekkes tilbake når som helst, også der og da.

Har du spørsmål? Ta kontakt med din kontaktperson i Kreftforeningen.

Har dere fått en fotograf som skal ta bilder for dere gratis, er det viktig at dere skriver en fotografkontrakt (docx).

Hver stafett har en egen Facebook-side som driftes av de frivillige, fortrinnsvis i PR-gruppen. Det er dessverre ikke anledning til å opprette andre kanaler for stafettene på for eksempel Instagram, Snap eller Tik Tok.

De som skal publisere på Stafettenes Facebookside, får administratortilgang av kontaktperson i Kreftforeningen. Egne rutiner for Facebook er laget, og ligger tilgjengelig i Frivillighetsportalen. Din kontaktperson vil gjøre disse kjent for de som skal publisere.

I Merkevarebanken ligger stafettenes logoer, støttespillerlogoer og bilder, samt redigerbare plakater, flyers, diplomer osv. Merkevarbanken krever innlogging, og dette får du av din kontaktperson i Kreftforeningen.

Last ned en veileder for hvordan du bruker Merkevarebanken (pdf).

Fighter

Fightergruppen inviterer nåværende og tidligere kreftpasienter til stafetten og skal arrangere
fighterrunden, samt et eget program for fighterne under stafetten

Last ned full sjekkliste for arbeidsoppgaver (pdf). Sjekklisten er ment som en støtte og inspirasjon til ditt arbeid.

Hovedoppgaver:

  • Ansvar for fighterrunden
  • Planlegge og gjennomføre eget program for fighterne på arrangementsdagen.
  • Sørge for oppfølging og god informasjon til fighterne
  • Takke bidragsytere i etterkant av arrangementet

Mal på rekrutteringsbrosjyre til fightere finnes i Merkevarebanken (krever innlogging).

Logistikk og beredskap

Logistikkgruppen skal sikre at alle nødvendige fasiliteter er på plass, og at sikkerheten er ivaretatt. Gruppen sørger også for alt det praktiske som telt, stoler, bord, parkeringsforhold og så videre. De skal også sørge for nok mat og drikke til deltakere, frivillige og besøkende. De har også ansvar for de som er frivillige på selve dagen.

Last ned utfyllende sjekkliste for oppgaver (pdf) og for matserveringen (pdf). Sjekklisten er ment som en støtte og inspirasjon til ditt arbeid.

  • Hva skal jeg gjøre
  • Lage en plan for all logistikk knyttet til arrangementet.
  • Sørge for folk til opp- og nedrigg av telt, toaletter etc før og etter arrangementet. Vurdere om det trengs ekstern hjelp til dette.
  • Sikre for opprydning i underveis og etterkant.
  • Gjøre relevante myndigheter oppmerksomme på arrangementet, og sende ut nabovarsel til husstander i nærheten av arenaen (mal for dette ligger i Merkevarebanken).
  • Sikre at alle relevante tillatelser er søkt og innvilget.
  • Takke bidragsytere i etterkant av arrangementet.
  • Kontakte og følge opp leverandører av matvarer og tjenester for sponsing av mat og drikke under arrangementet.
  • Lage en plan for innkjøp, produksjon og servering av mat og drikke til arrangementet.
  • Sørge for å sette opp og bemanne matserveringssteder.
  • Ansvarlig for frivillige på dagen.

Alle tingene bestilles gjennom kontaktpersonen i Kreftforeningen.  

Antall kartonger/stk:  

Sendes til:  
Navn:  
Adresse: 
Mobilnummer: 

Faktureres: 
Kostnaden skal føres på stafetten i: 
Fakturaadresse: 

Bestilling sendes til: xxxx@kreftforeningen.no 

Lysposer:

Lysposene er en viktig del av lysseremonien under en stafett. Lysseremonien er en av stafettens sterkeste og mest rørende øyeblikk, hvor vi minnes de vi har mistet og hedrer de som står i kampen nå. Lysposene er hvite og har Kreftforeningens logo på. Lysposene selges for 75,- per stk og inntektene går til stafetten. Betales via stafettens Vippsnummer.

På lysposene kan de som ønsker skrive en personlig hilsen, dikt eller lage en tegning. Under lysseremonien . Alle stafetter kan bestille lysposer til sin stafett.

Armbånd:

De lilla armbåndene har blitt stafettenes kjennemerke, og selges på og av stafettene.  
Det er også laget egne oransje armbånd til fighterne. Disse selges ikke, men gis til fighterne som deltar på fighterprogrammet under stafettene.  

Pårørendebånd:

Kreftforeningens Stafett for livet har helt fra starten av hatt særlig fokus på våre hedersgjester: fighterne. Det skal vi fortsatt ha. Men vi vil også rette oppmerksomheten mot våre pårørende og etterlatte. I den forbindelse har vi laget et pårørendebånd som pårørende kan bruke under stafetten, og skrive navnet på den de går for.  

Program

Programgruppen har ansvar for underholdning under arrangementet og lysseremonien, samt stå for salg av lysposer før og under selve stafettene. Underholdningen kan både være på scenen og på teltplassen, og i forbindelse med lysseremonien.

Last ned utfyllende sjekkliste for programgruppen (pdf) og lysseremonien (pdf). Sjekklistene er ment som en støtte og inspirasjon til ditt arbeid.

Etiske retningslinjer

Kortfilm om etiske retningslinjer

Var dette nyttig?